Energieffektiva flistransporter med längre och tyngre fordon till Söderenergi
Diarienummer | |
Koordinator | Stift Skogsbrukets Forskningsinstitut Skogfor - Skogforsk Stiftelsen Skogsbrukets Forskningsinstitut Uppsala |
Bidrag från Vinnova | 1 919 000 kronor |
Projektets löptid | februari 2015 - december 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Slutrapport | 2014-06252sv.pdf (pdf, 1035 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet har varit att studera konsekvenserna av en 34 m lång och 98 ton tung flisbil med avseende på energieffektivitet, förarens ekonomi, funktionalitet i den aktuella trafikmiljön och att undersöka vägningssystemets noggrannhet. Planerade studier har genomförts, om än under en kortare period än planerat (på grund av den långa driftsättningsprocessen). Ytterligare bearbetning av materialet från bränslestudien fortsätter och förväntas publiceras vetenskapligt under året.
Långsiktiga effekter som förväntas
Fordonet på 98 ton och 34 meter visade inte några oväntade problem i att ta sig fram och fungera, även i relativt tät storstadsnära trafik. 98-tonsfordonet framstår som ekonomiskt fördelaktigt jämfört med 64-tons fordonet förutsatt att det kan lastas till bruttovikter över 80 ton (9% uppmätt besparing). Uppmätt bränslebesparing var 8 % jämfört med ett högeffektivt 64-tons-fordon, vilket var något under förväntan men bör ses som en minpotential då 64-tonnaren hade högre lasstfyllnadsgrad. Metoderna för vägning visade på allt för stora osäkerheter för att kunna användas praktiskt.
Upplägg och genomförande
Efter en utdragen tillståndsprocess för att få trafikera den aktuella sträckan, kunde fordonet tas i drift, först som 74-tonnare 2014 och sedan som 98-tonnare i februari 2020. Ett flertal studier har genomförts avseende bränsleförbrukning och vågteknik. Med utgångspunkt i de studierna har analyser av ekonomiska förutsättningar kunnat göras. Mer om studien kan inom kort läsas i "Slutrapport ETTdemoFlis" på skogforsk.se