Digitalt resestöd i kollektivtrafiken för resenärer med varierande behov
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Lunds Tekniska Högskola Inst f teknik & samhälle |
Bidrag från Vinnova | 437 449 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - maj 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet |
Ansökningsomgång | Förändrade resvanor - hållbar mobilitet - Undersök, utveckla och testa beteendeförändrande lösningar som bidrar till klimatneutrala och hälsosamma resvanor |
Viktiga resultat som projektet gav
Möjligheten att planera sin resa efter individuella behov kan öka känslan av trygghet i kollektivtrafiken. Digitala reseplanerare upplevs emellertid inte sällan som bristfälliga ur ett tillgänglighetsperspektiv. Projektet syftar till att öka förutsättningarna för resenärer med varierande behov att planera sin resa med kollektivtrafiken. Målet är att skapa en ökad tillgänglighet i kollektivtrafiken och bestående beteendeförändringar där fler människor väljer att resa kollektivt.
Långsiktiga effekter som förväntas
I dialoger med relevanta aktörer, samt i litteraturen, har en återkommande utmaning handlat om bristerna på standardiserad och tillförlitliga grunddata inom kollektivtrafiken ur ett tillgänglighetsperspektiv. Bristerna kan ses som ett kritiskt hinder i omställningen mot ett mer resurseffektivt transportsystem och som en fortsatt utmaning ur ett användarperspektiv, där allt fler riskerar att hamna utanför en utveckling som kanske inte i tillräcklig utsträckning tar hänsyn till de varierande behov som resenärer har.
Upplägg och genomförande
Dialoger har hållits med representanter för regionala kollektivtrafiksmyndigheter, representanter från branschorganisation, konsumentorganisation och från myndigheter och applikations- och mjukvaruutvecklare. Dialoger med internationella kontakter inom ramen för EU-projektet TRIPS har också hållits. Därutöver har myndighetsrapporter, forskningslitteratur och annat relevant underlag insamlats. Arbetet presenteras i en projektrapport som publicerats inom K2:s (Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik) rapportserie.