Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Digitalt resestöd i kollektivtrafiken för resenärer med varierande behov

Diarienummer
Koordinator Lunds universitet - Lunds Tekniska Högskola Inst f teknik & samhälle
Bidrag från Vinnova 437 449 kronor
Projektets löptid november 2021 - maj 2022
Status Avslutat
Utlysning Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet
Ansökningsomgång Förändrade resvanor - hållbar mobilitet - Undersök, utveckla och testa beteendeförändrande lösningar som bidrar till klimatneutrala och hälsosamma resvanor

Viktiga resultat som projektet gav

Möjligheten att planera sin resa efter individuella behov kan öka känslan av trygghet i kollektivtrafiken. Digitala reseplanerare upplevs emellertid inte sällan som bristfälliga ur ett tillgänglighetsperspektiv. Projektet syftar till att öka förutsättningarna för resenärer med varierande behov att planera sin resa med kollektivtrafiken. Målet är att skapa en ökad tillgänglighet i kollektivtrafiken och bestående beteendeförändringar där fler människor väljer att resa kollektivt.

Långsiktiga effekter som förväntas

I dialoger med relevanta aktörer, samt i litteraturen, har en återkommande utmaning handlat om bristerna på standardiserad och tillförlitliga grunddata inom kollektivtrafiken ur ett tillgänglighetsperspektiv. Bristerna kan ses som ett kritiskt hinder i omställningen mot ett mer resurseffektivt transportsystem och som en fortsatt utmaning ur ett användarperspektiv, där allt fler riskerar att hamna utanför en utveckling som kanske inte i tillräcklig utsträckning tar hänsyn till de varierande behov som resenärer har.

Upplägg och genomförande

Dialoger har hållits med representanter för regionala kollektivtrafiksmyndigheter, representanter från branschorganisation, konsumentorganisation och från myndigheter och applikations- och mjukvaruutvecklare. Dialoger med internationella kontakter inom ramen för EU-projektet TRIPS har också hållits. Därutöver har myndighetsrapporter, forskningslitteratur och annat relevant underlag insamlats. Arbetet presenteras i en projektrapport som publicerats inom K2:s (Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik) rapportserie.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 10 juni 2022

Diarienummer 2021-03087