FFI:s mission är att driva vägtransportinnovationer för ett hållbart samhälle.
Programmet har en färdplan som sätter riktningen mot 2030. Visionen på sikt är att Sverige leder den globala omställningen till hållbara vägtransporter.
Tre målsättningar vägleder arbetet:
- FFI demonstrerar lösningar som gör samhällets vägtransporter fossilfria, säkra, jämlika och effektiva.
- FFI utvecklar hållbara lösningar som implementeras och accepteras av användare och samhälle.
- FFI bidrar, genom innovation, partnerskap och samverkan, till att utveckla kompetens, infrastruktur, ny teknik, regelverk och affärsmodeller inom vägtransportsystemet.
Läs mer om FFI:s färdplan
Denna utlysning sker inom FFI:s delprogram Accelerera. Med detta erbjudande vill vi genom breda samarbeten skapa förutsättningar för systemdemonstratorer i syfte att åstadkomma betydande systemförändringar som accelererar takten i omställningen till hållbara vägtransporter.
Läs mer om FFI Accelerera
Utlysningen avser projektansökningar för:
- Förberedelseprojekt inför systemdemonstrationsprojekt.
- Systemdemonstrationsprojekt.
Vad är en systemdemonstrator?
Systemdemonstrationsprojekt är ett sätt att utgå ifrån kunskapen om vad som krävs för att ställa om ett system och omsätta det i praktiken. För att förändra på systemnivå behövs ofta en portfölj av lösningar som samverkar och förflyttar olika delar av systemet, snarare än att en enstaka lösning implementeras.
Demonstratorn ska inte vara begränsad till teknisk innovation, inklusive tjänster och processer, utan behöver även arbeta med kultur och beteenden kring de nya lösningarna. Digital och fysisk infrastruktur kan behöva utvecklas. Affärsmodeller kan behöva tas fram eller anpassas. Även regelverk och standarder kan behöva anpassas i takt med att teknik och tjänster utvecklas och för detta behövs både dialog och samarbete med berörda aktörer.
I en systemdemonstrator ska samtliga fem systemdimensioner adresseras:
- Beteende, kultur
- Affärsmodeller
- Regelverk och standardisering (”policy”)
- Infrastruktur, fysisk och digital
- Teknik, produkter, tjänster och processer
Läs mer om de fem dimensionerna i FFI:s Färdplan
En systemdemonstrator ska tydligt adressera en eller flera samhällsutmaningar kopplat till hållbara vägtransporter där aktörer, som har rådighet att förändra systemet och åstadkomma en större förändring, går samman. Aktörerna bör verka inom och ha en påverkan på de fem systemdimensionerna.
Kännetecken – systemdemonstrator |
Exempel på vad vi vill se i en systemdemonstrator |
Vad vi inte vill se |
Tabell om vad som avses med en systemdemonstrator
Det framgår tydligt vilket system som ska förändras, det finns en målsättning och en bild av hinder och möjligheter. |
En gemensam målbild.
En beskrivning av det system som ska förändras, till exempel en systemkarta.
Beskrivning av nyckelaktörer och deras roll för systemförändring. |
Avsaknad av ett tydligt, utmanande och gemensamt mål som delas av de medverkande parterna. |
Aktörer från alla delar av det system som är föremål för förändring medverkar, visar engagemang och kan gemensamt påverka systemet. |
Aktivitet och engagemang från flera relevanta behovsägare.
En stor bredd av aktörer.
Komplettering med ytterligare relevanta aktörer vid behov. |
Projekt utan förankring och engagemang hos behovsägare. |
Strategiska och koordinerade lösningar som tydligt bidrar till den gemensamma målbilden och som är utvalda och utformade för att undersöka flera dimensioner av systemet samtidigt. Exempelvis teknik, affärsmöjligheter, policy (regelverk, standarder etc), infrastruktur, beteende, kultur och värderingar.
De genomförda aktiviteterna utgör en sammanhängande helhet som är tillräckligt stor för att representera systemet, och de tester som görs utvärderas och utvecklas iterativt. |
Lösningar mogna att implementera.
Lösningar som omfattar hela systemet.
Strategisk plan för urval och utveckling av relevanta lösningar. |
En portfölj av insatser utan tydlig koppling till varandra och systemet.
Huvudsakligen fokus på teknik. |
Demonstration och test sker i en verklig miljö tillsammans med användare och behovsägare. |
Ett integrerat fysiskt sammanhang.
Praktiska tillämpningar av lösningar.
Test och demonstration utförs i verklig driftmiljö. |
Endast test och demonstration i utvecklingsmiljö. |
En systemdemonstrator ska vara skalbar. De systemlösningar som testas är noggrant utformade för att kunna förgrena sig, sprida sig och skalas upp, vilket inkluderar tillvägagångssätt för att nå en betydande uppskalning av finansiering. |
Plan för vad som behöver demonstreras som grund för en storskalig investering eller upphandling.
Internationell uppkoppling och omvärldsanalys.
En plan för hur nyttiggörande och spridning ska se ut. |
Lösningar som inte går att skala upp och saknar ekonomisk hållbarhet. |
En systemdemonstrator demonstrerar hur nya, strategiskt utvalda lösningar med hög mognadsgrad fungerar i ett verkligt sammanhang. Den visar alltså inte bara på teknisk innovation, utan även på hur exempelvis beteenden, kultur, regelverk, digitala gränssnitt samt marknader behöver förändras för att den tänkta förändringen ska kunna åstadkommas. En systemdemonstrator genomförs därför i ett verkligt sammanhang, där relevanta aktörer i systemet går samman för att identifiera möjligheter, hinder och vägval. Det är samspelet mellan lösningarna och verkligheten som är nyckeln.
För att förstå vilka lösningar och insatser som behöver ingå, bör projekten
genomföra analyser av systemet de avser förändra. Vilka stora hinder, behov och möjligheter finns kopplat till den samhällsutmaning som projektet avser adressera? Genomförandet av testerna sker sedan i en verklig miljö, där alla aktörer i projektet deltar aktivt inklusive behovsägare som användare. Det är samspelet mellan lösningarna och verkligheten som eftersträvas och som leder vidare.
Lösningen har en hög teknisk mognad med potential att implementeras inom några år samt vara skalbar i en nationell och internationell kontext. För att få detta höga tempo är det avgörande att relevanta aktörer medverkar med en
betydande arbetsinsats i både tid och finansiella resurser.
Mer information om systemdemonstratorer
Förväntningar på ett förberedelseprojekt för systemdemonstrator
Förberedelseprojekten syftar till att förbereda en ansökan för en system-
demonstrator. Förberedelseprojekten ska ge ökad kunskap och dialog mellan
aktörerna om hinder och möjligheter kopplat till samhällsutmaningen, samt
planera för att testa utvalda lösningar tillsammans. En förstudie behöver ha
genomförts som identifierat förberedelseprojektets huvudfokus och nyckelaktörer.
Förberedelseprojektet förväntas adressera följande resultatmål:
- Mobilisera relevanta aktörer i värdekedjan, inklusive behovsägare.
- Kartlägga och förstå det system som avses förändras och fördjupa behovsanalysen. Vilka hinder och möjligheter finns?
- Identifiera vad som behöver genomföras och förändras för att gå i
önskvärd riktning.
- Genomföra en relevant omvärldsanalys.
- Förtydliga hur strategiskt utvalda innovativa lösningar kan testas i verklig miljö och åstadkomma önskvärd förändring.
- Planera för en systemdemonstrator där samtliga fem systemdimensioner utforskas.
- Utveckla en tidplan, aktiviteter och planera för finansieringen av en systemdemonstrator.
- Ta fram en översiktlig plan för nyttiggörande och spridning av resultaten från undersökt lösning.
- Efter avslutat förberedelseprojekt förväntas projektet kunna skala upp till en systemdemonstrator.
Förväntningar på en systemdemonstrator
En systemdemonstrator syftar till att de strategiskt utvalda innovativa lösningarna prövas och utvärderas i verklig miljö och bidrar till att påskynda omställningen till hållbara vägtransporter. Ett förberedelseprojekt behöver ha genomförts innan ett projekt kan ansöka om en systemdemonstrator. Slutrapporten för förberedelseprojektet ska bifogas med ansökan. Förberedelseprojektet behöver inte ha genomförts inom ramen för FFI, men behöver uppfylla det som beskrivs.
Systemdemonstratorn förväntas adressera följande resultatmål:
- En gemensam målbild som ger en riktning, framtidsperspektiv och skapar engagemang hos aktörerna att tackla den valda nyckelutmaningen inom hållbara vägtransporter.
- Samtliga fem dimensioner av systeminnovation har adresserats i systemdemonstrationsprojektet.
- Valda lösningar har en hög teknisk mognad och har demonstrerats i ett verkligt sammanhang, tillsammans med behovsägare och användare.
- Bred samverkan har skett mellan relevanta aktörer för att adressera nyckelutmaningen och de fem systemdimensionerna. De har visat engagemang, har stor påverkan på systemet och en vilja att göra investeringarna som krävs.
- En beskrivning har tagits fram för hur demonstrerade lösningar ska skalas upp både nationellt och internationellt. Engagemang och mottagarkapacitet finns hos relevanta behovsägare för att implementera valda lösningar inom några år.
- Resultat, erfarenheter och lärdomar har paketerats och spridits i kommunikation som skapar brett engagemang och kan inspirera till fler systemförändringar.
Bidra till en hållbar systemomställning
Vinnova har i uppdrag att främja hållbar tillväxt och systemomställning. För att genomföra hållbar systemomställning har vi valt att utgå från FN:s globala hållbarhetsmål, definierade i Agenda 2030. Där prioriterar Vinnova två perspektiv: jämställdhet och klimatomställningen. Alla insatser och projekt vi finansierar bedöms utifrån hur de bidrar till dessa perspektiv.
Vi följer därför alltid upp och bedömer:
- om kvinnor och män på ett jämställt sätt deltar i projektet, tar del av bidraget samt har inflytande och makt över projektet
- hur väl projektet analyserar och tar ställning till om det finns köns- eller genusaspekter som är relevanta för projektets problemformulering, lösningar och effekter
- hur väl projektet bidrar till klimatomställningen
Jämställd innovation – vad det innebär för dig som söker bidrag från oss
Agenda 2030 som drivkraft för innovation
Tillgängliggöra vetenskapliga publikationer och resultat
När resultat från forskning och innovation görs fritt tillgängliga kan fler bidra till att lösa samhällsutmaningar. Den här utlysningen ska bidra till att tillgängliggöra resultat för alla. Därför ska all vetenskaplig publicering ske med öppen tillgång.