Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

FFI Accelerera omställningen till hållbara vägtransporter - våren 2025

Finansiering av systemdemonstratorer, både förberedelseprojekt och fullskaliga systemdemonstratorer som påskyndar omställningen till fossilfria, säkra, jämlika och effektiva vägtransporter. Lösningarna utgår tydligt ifrån de största samhällsutmaningarna för hållbara vägtransporter. Projekten ska ha en hög teknisk mognad, där industri och behovsägare ser ett värde av att investera i lösningarna och lägger tid och resurser för att demonstrera dem i verklig miljö. En bredd av aktörer med rådighet att påverka olika delar av systemet arbetar aktivt och gemensamt i projektet. Lösningen har potential att implementeras brett inom några år samt vara skalbar i en nationell och internationell kontext. Erbjudandet ingår i delprogrammet FFI Accelerera inom samarbetet Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Erbjudandet i korthet

Vad kan ni söka för?

Systemdemonstratorer för att öka takten till hållbara vägtransporter, se FFIs Färdplan. Det går att söka för förberedelseprojekt för systemdemonstrator eller för fullskalig systemdemonstrator.

Vem kan söka?

Alla grupper av aktörer som i bred samverkan avser genomföra förberedelseprojekt och systemdemonstrator, exempelvis industri som är leverantörer av lösningar tillsammans med behovsägare/användare, forskning och offentliga aktörer.

Hur mycket kan ni söka?

Maximalt bidrag för förberedelseprojekt är 750 000 kr, med krav på minst 25 procents medfinansiering från företag för projektet totalbudget. För systemdemonstratorer är minsta projektbudget 10 MSEK där minst 50 procent utgörs av medfinansiering.

Viktiga datum

  • Utlysningstext för erbjudandet

    Tips: För att skapa en PDF med all information om erbjudandet klickar du Ctrl+P och väljer PDF för att spara innehållet.

    • Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) är ett långsiktigt samarbete
      mellan staten och fordonsindustrin om att gemensamt finansiera forsknings-,
      innovations- och utvecklingsaktiviteter med fokus på att göra Sverige ledande i den globala omställningen till hållbara vägtransporter. FFI finansierar forsknings- och utvecklingsverksamhet för cirka en miljard kronor per år där den statliga finansieringen utgör 420 miljoner kronor.

      Det här erbjudandet finansierar projekt inom FFI:s delprogram Accelerera där
      fokus är på breda samarbeten och större systemdemonstrationer. I Accelerera ska innovativa systemlösningar med hög samhällsnytta demonstreras i stor skala i verklig miljö i breda samarbeten.

      Ansökningar som finansieras i detta erbjudande

      Förberedelseprojekt inför en systemdemonstrator:
      • Projektlängd upp till 9 månader.
      • Maximalt bidrag att ansöka är 750 000 kronor.
      • Maximal stödnivå är 75 procent.
      • Minst 25 procent näringslivsfinansiering.
      • Minst två parter, varav minst en behovsägare.
      • En förstudie ska vara genomförd, inte nödvändigtvis inom FFI-programmet.
      • Utöver detta gäller statsstödsreglerna för varje part. Se vidare under avsnitt 4.

      Förberedelseprojekten formerar en projektgrupp av aktörer med gemensamt driv och riktning, inför att bygga upp en systemdemonstrator. Vald samhällsutmaning bör redan ha utforskats i ett tidigare förstudieprojekt, som visat att lösningarna har potential att skapa en stor förändring. I förberedelseprojekten mobiliseras relevanta aktörer för att delta och en plan tas fram för systemdemonstratorns genomförande, finansiering, nyttiggörande och spridning av resultaten.

      Systemdemonstrator:
      • Projektlängd upp till 36 månader.
      • Projektbudget på minst 10 miljoner kronor och minst 50 procent i
        medfinansiering.
      • Minst 25 procent näringslivsfinansiering för den totala projektbudgeten.
      • Minst tre parter, varav minst en behovsägare.
      • Genomfört ett förberedelseprojekt, inte nödvändigtvis inom FFI-programmet. Se vidare under avsnitt 2.
      • Utöver detta så gäller statsstödsreglerna för varje part. Se vidare under avsnitt 4.

      En systemdemonstrator ska tydligt adressera en eller flera samhällsutmaningar kopplat till hållbara vägtransporter och ha avgörande betydelse för att accelerera takten i omställningen.

      Projektet ska ha en hög teknisk mognad, där industri och behovsägare (användare såsom transportköpare eller andra som får nytta av lösningen) ser ett värde att investera i lösningarna och lägger tid och resurser för att demonstrera dem i verklig miljö. En bredd av aktörer med rådighet att påverka olika delar av systemet arbetar aktivt och gemensamt i projektet.

      Lösningen ska ha potential att implementeras brett inom några år samt vara skalbar i en nationell och internationell kontext. Systemdemonstratorn ska inte vara begränsad till teknisk innovation inklusive tjänster och processer, utan ska tydligt integrera de övriga systemperspektiven infrastruktur, affärsmodeller, regelverk och beteenden. Breda samarbeten är därför avgörande och relevanta aktörer bör delta, se mer om systemdemonstrator i avsnitt 2.

      Total bidragsbudget för denna utlysning är cirka 70 miljoner kronor.

      Projekt får med fördel innehålla flera projektpartner från samma typ av aktör, det vill säga som verkar och konkurrerar inom samma område eller sektor. Det kan exempelvis vara fordonstillverkare, leverantörer eller offentliga organisationer.

      Observera att det finns flera delprogram inom FFI: Accelerera är inriktat på större systemdemonstratorer och stödjer inte renodlade teknikdemonstratorer. Om det planerade projektet är en teknikdemonstration eller har låg teknisk mognadsgrad, passar det inte i Accelerera. Se då FFIs andra delprograms utlysningar om det kan passa in. 

    • FFI:s mission är att driva vägtransportinnovationer för ett hållbart samhälle.
      Programmet har en färdplan som sätter riktningen mot 2030. Visionen på sikt är att Sverige leder den globala omställningen till hållbara vägtransporter.

      Tre målsättningar vägleder arbetet:

      • FFI demonstrerar lösningar som gör samhällets vägtransporter fossilfria, säkra, jämlika och effektiva.
      • FFI utvecklar hållbara lösningar som implementeras och accepteras av användare och samhälle.
      • FFI bidrar, genom innovation, partnerskap och samverkan, till att utveckla kompetens, infrastruktur, ny teknik, regelverk och affärsmodeller inom vägtransportsystemet. 

      Läs mer om FFI:s färdplan 

      Denna utlysning sker inom FFI:s delprogram Accelerera. Med detta erbjudande vill vi genom breda samarbeten skapa förutsättningar för systemdemonstratorer i syfte att åstadkomma betydande systemförändringar som accelererar takten i omställningen till hållbara vägtransporter.

      Läs mer om FFI Accelerera

      Utlysningen avser projektansökningar för:

      • Förberedelseprojekt inför systemdemonstrationsprojekt.
      • Systemdemonstrationsprojekt.

      Vad är en systemdemonstrator?

      Systemdemonstrationsprojekt är ett sätt att utgå ifrån kunskapen om vad som krävs för att ställa om ett system och omsätta det i praktiken. För att förändra på systemnivå behövs ofta en portfölj av lösningar som samverkar och förflyttar olika delar av systemet, snarare än att en enstaka lösning implementeras. 

      Demonstratorn ska inte vara begränsad till teknisk innovation, inklusive tjänster och processer, utan behöver även arbeta med kultur och beteenden kring de nya lösningarna. Digital och fysisk infrastruktur kan behöva utvecklas. Affärsmodeller kan behöva tas fram eller anpassas. Även regelverk och standarder kan behöva anpassas i takt med att teknik och tjänster utvecklas och för detta behövs både dialog och samarbete med berörda aktörer.

      I en systemdemonstrator ska samtliga fem systemdimensioner adresseras:

      • Beteende, kultur
      • Affärsmodeller
      • Regelverk och standardisering (”policy”)
      • Infrastruktur, fysisk och digital
      • Teknik, produkter, tjänster och processer

      Läs mer om de fem dimensionerna i FFI:s Färdplan  

      En systemdemonstrator ska tydligt adressera en eller flera samhällsutmaningar kopplat till hållbara vägtransporter där aktörer, som har rådighet att förändra systemet och åstadkomma en större förändring, går samman. Aktörerna bör verka inom och ha en påverkan på de fem systemdimensionerna.

      Kännetecken – systemdemonstrator Exempel på vad vi vill se i en systemdemonstrator Vad vi inte vill se
      Tabell om vad som avses med en systemdemonstrator
      Det framgår tydligt vilket system som ska förändras, det finns en målsättning och en bild av hinder och möjligheter. En gemensam målbild.

      En beskrivning av det system som ska förändras, till exempel en systemkarta.

      Beskrivning av nyckelaktörer och deras roll för systemförändring.
      Avsaknad av ett tydligt, utmanande och gemensamt mål som delas av de medverkande parterna.
      Aktörer från alla delar av det system som är föremål för förändring medverkar, visar engagemang och kan gemensamt påverka systemet. Aktivitet och engagemang från flera relevanta behovsägare.

      En stor bredd av aktörer.

      Komplettering med ytterligare relevanta aktörer vid behov.  
      Projekt utan förankring och engagemang hos behovsägare.
      Strategiska och koordinerade lösningar som tydligt bidrar till den gemensamma målbilden och som är utvalda och utformade för att undersöka flera dimensioner av systemet samtidigt. Exempelvis teknik, affärsmöjligheter, policy (regelverk, standarder etc), infrastruktur, beteende, kultur och värderingar.

      De genomförda aktiviteterna utgör en sammanhängande helhet som är tillräckligt stor för att representera systemet, och de tester som görs utvärderas och utvecklas iterativt.
      Lösningar mogna att implementera.

      Lösningar som omfattar hela systemet.

      Strategisk plan för urval och utveckling av relevanta lösningar.
      En portfölj av insatser utan tydlig koppling till varandra och systemet.

      Huvudsakligen fokus på teknik.
      Demonstration och test sker i en verklig miljö tillsammans med användare och behovsägare. Ett integrerat fysiskt sammanhang.

      Praktiska tillämpningar av lösningar.

      Test och demonstration utförs i verklig driftmiljö.
      Endast test och demonstration i utvecklingsmiljö.
      En systemdemonstrator ska vara skalbar. De systemlösningar som testas är noggrant utformade för att kunna förgrena sig, sprida sig och skalas upp, vilket inkluderar tillvägagångssätt för att nå en betydande uppskalning av finansiering. Plan för vad som behöver demonstreras som grund för en storskalig
      investering eller upphandling.

      Internationell uppkoppling och omvärldsanalys.

      En plan för hur nyttiggörande och spridning ska se ut.
      Lösningar som inte går att skala upp och saknar ekonomisk hållbarhet.

      En systemdemonstrator demonstrerar hur nya, strategiskt utvalda lösningar med hög mognadsgrad fungerar i ett verkligt sammanhang. Den visar alltså inte bara på teknisk innovation, utan även på hur exempelvis beteenden, kultur, regelverk, digitala gränssnitt samt marknader behöver förändras för att den tänkta förändringen ska kunna åstadkommas. En systemdemonstrator genomförs därför i ett verkligt sammanhang, där relevanta aktörer i systemet går samman för att identifiera möjligheter, hinder och vägval. Det är samspelet mellan lösningarna och verkligheten som är nyckeln.

      För att förstå vilka lösningar och insatser som behöver ingå, bör projekten
      genomföra analyser av systemet de avser förändra. Vilka stora hinder, behov och möjligheter finns kopplat till den samhällsutmaning som projektet avser adressera? Genomförandet av testerna sker sedan i en verklig miljö, där alla aktörer i projektet deltar aktivt inklusive behovsägare som användare. Det är samspelet mellan lösningarna och verkligheten som eftersträvas och som leder vidare.

      Lösningen har en hög teknisk mognad med potential att implementeras inom några år samt vara skalbar i en nationell och internationell kontext. För att få detta höga tempo är det avgörande att relevanta aktörer medverkar med en
      betydande arbetsinsats i både tid och finansiella resurser.

      Mer information om systemdemonstratorer

      Förväntningar på ett förberedelseprojekt för systemdemonstrator

      Förberedelseprojekten syftar till att förbereda en ansökan för en system-
      demonstrator. Förberedelseprojekten ska ge ökad kunskap och dialog mellan
      aktörerna om hinder och möjligheter kopplat till samhällsutmaningen, samt
      planera för att testa utvalda lösningar tillsammans. En förstudie behöver ha
      genomförts som identifierat förberedelseprojektets huvudfokus och nyckelaktörer.

      Förberedelseprojektet förväntas adressera följande resultatmål:

      • Mobilisera relevanta aktörer i värdekedjan, inklusive behovsägare.  
      • Kartlägga och förstå det system som avses förändras och fördjupa behovsanalysen. Vilka hinder och möjligheter finns?
      • Identifiera vad som behöver genomföras och förändras för att gå i
        önskvärd riktning.
      • Genomföra en relevant omvärldsanalys.
      • Förtydliga hur strategiskt utvalda innovativa lösningar kan testas i verklig miljö och åstadkomma önskvärd förändring.
      • Planera för en systemdemonstrator där samtliga fem systemdimensioner utforskas.
      • Utveckla en tidplan, aktiviteter och planera för finansieringen av en systemdemonstrator.
      • Ta fram en översiktlig plan för nyttiggörande och spridning av resultaten från undersökt lösning.
      • Efter avslutat förberedelseprojekt förväntas projektet kunna skala upp till en systemdemonstrator. 

      Förväntningar på en systemdemonstrator

      En systemdemonstrator syftar till att de strategiskt utvalda innovativa lösningarna prövas och utvärderas i verklig miljö och bidrar till att påskynda omställningen till hållbara vägtransporter. Ett förberedelseprojekt behöver ha genomförts innan ett projekt kan ansöka om en systemdemonstrator. Slutrapporten för förberedelseprojektet ska bifogas med ansökan. Förberedelseprojektet behöver inte ha genomförts inom ramen för FFI, men behöver uppfylla det som beskrivs.

      Systemdemonstratorn förväntas adressera följande resultatmål:

      • En gemensam målbild som ger en riktning, framtidsperspektiv och skapar engagemang hos aktörerna att tackla den valda nyckelutmaningen inom hållbara vägtransporter.
      • Samtliga fem dimensioner av systeminnovation har adresserats i systemdemonstrationsprojektet.
      • Valda lösningar har en hög teknisk mognad och har demonstrerats i ett verkligt sammanhang, tillsammans med behovsägare och användare.
      • Bred samverkan har skett mellan relevanta aktörer för att adressera nyckelutmaningen och de fem systemdimensionerna. De har visat engagemang, har stor påverkan på systemet och en vilja att göra investeringarna som krävs. 
      • En beskrivning har tagits fram för hur demonstrerade lösningar ska skalas upp både nationellt och internationellt. Engagemang och mottagarkapacitet finns hos relevanta behovsägare för att implementera valda lösningar inom några år.
      • Resultat, erfarenheter och lärdomar har paketerats och spridits i kommunikation som skapar brett engagemang och kan inspirera till fler systemförändringar.

      Bidra till en hållbar systemomställning

      Vinnova har i uppdrag att främja hållbar tillväxt och systemomställning. För att genomföra hållbar systemomställning har vi valt att utgå från FN:s globala hållbarhetsmål, definierade i Agenda 2030. Där prioriterar Vinnova två perspektiv: jämställdhet och klimatomställningen. Alla insatser och projekt vi finansierar bedöms utifrån hur de bidrar till dessa perspektiv.

      Vi följer därför alltid upp och bedömer:

      • om kvinnor och män på ett jämställt sätt deltar i projektet, tar del av bidraget samt har inflytande och makt över projektet
      • hur väl projektet analyserar och tar ställning till om det finns köns- eller genusaspekter som är relevanta för projektets problemformulering, lösningar och effekter
      • hur väl projektet bidrar till klimatomställningen

      Jämställd innovation – vad det innebär för dig som söker bidrag från oss

      Agenda 2030 som drivkraft för innovation

      Tillgängliggöra vetenskapliga publikationer och resultat

      När resultat från forskning och innovation görs fritt tillgängliga kan fler bidra till att lösa samhällsutmaningar. Den här utlysningen ska bidra till att tillgängliggöra resultat för alla. Därför ska all vetenskaplig publicering ske med öppen tillgång.

    • Det här erbjudandet vänder sig till bredare projektkonstellationer som har för
      avsikt att i samverkan skapa en systemdemonstrator för komplexa samhälls-
      utmaningar som på sikt bidrar till att accelerera omställningen till ett hållbart vägtransportsystem.

      Projekten ska genomföras i samverkan med aktörer i hela värdekedjan.

      • För förberedelseprojekten krävs minst två aktörer.
      • För systemdemonstrationsprojekten krävs minst tre aktörer.

      I både förberedelseprojekten och systemdemonstrationsprojekten måste minst en av aktörerna vara en behovsägare (användare). Förväntningen är att projektkonsortiet är större än miniminivåerna ovan, för att kunna påverka och skapa en stor omställning i systemet.

      Projektparterna ska vara juridiska personer.

      Det här erbjudandet vänder sig till olika grupper av aktörer som i bred samverkan avser genomföra förberedelseprojekt eller systemdemonstrator. Exempelvis industriparter som är leverantörer av lösningar tillsammans med behovsägare eller användare, forskning och offentliga aktörer.

      Utländska aktörer kan vara relevanta och nödvändiga att ha med som projekt-parter i projektet. Om dessa aktörer inte har filial eller driftställe i Sverige kan de inte erhålla stöd från Vinnova i denna utlysning.

    • Detta erbjudande inom Accelerera finansierar forsknings- och utvecklings-
      aktiviteter, i form av systemdemonstratorer samt förberedelseprojekt inför systemdemonstratorer vars syfte är att bidra till att påskynda omställningen till fossilfria, säkra, jämlika och effektiva vägtransporter.

      Aktiviteter det går att söka finansiering för

      Mot bakgrund av utlysningens syfte finansierar vi projekt som syftar till att testa lösningar i en verklig miljö för att på sikt åstadkomma en systemförändring. Det går att söka bidrag för förberedelseprojekt eller systemdemonstrationer.

      Godkända aktiviteter för ett förberedelseprojekt inom ramen för utlysningen som det går att söka finansiering för är exempelvis:

      • Systemkartläggning och kartläggning av utmaningar och möjligheter.
      • Projektledning, koordinering, processtöd och ledande expertis för att främja systemtänkande och innovation.
      • Planering av aktiviteter i genomförandet av en kommande system-
        demonstrator hur de fem systemdimensionerna ska utforskas kopplat till valda lösningar.
      • Identifiering och mobilisering av nya samarbetspartners för en kommande systemdemonstrator, säkerställa öppenhet och inkludering.
      • Beskrivning av förväntade effekter för utvärdering och analys av
        potentialen för en systemdemonstrator.
      • Kommunikationsinsatser till intressenter utanför projektet.

      Godkända aktiviteter för en systemdemonstrator inom ramen för
      utlysningen som det går att söka finansiering för, förutom att bygga upp och genomföra systemdemonstrator i verklig miljö, är exempelvis:

      • Utvärdera tester och förstå användare eller kunders och andra berörda aktörers upplevelse av lösningen, samt fortsatt utveckling av tester.
      • Validera identifierade möjligheter att påverka strukturella faktorer,
        exempelvis beteenden, lagar, regler, standarder.
      • Undersöka efterfrågan, affärsmodeller, prissättning, upphandling.
      • Undersöka anpassningsbehov för fysisk och digital infrastruktur.
      • Investeringsbehov för uppskalning nationellt och internationellt.
      • Kommunikationsinsatser till intressenter utanför projektet.

      Vilka kostnader kan vi finansiera?

      Vår finansiering omfattas av regler om statligt stöd. Reglerna styr vilka slags
      kostnader som vi kan finansiera. Dessa kallas stödberättigande kostnader.

      I den här utlysningen är dessa typer av kostnader stödberättigande:

      • Personalkostnader: Löner, sociala avgifter och andra personalavgifter.
      • Utrustning, mark och byggnader: Instrument, utrustning och hyra för annan lokal än ordinarie verksamhetslokal.
      • Konsult- och licenskostnader: Konsulttjänster, kunskap och patent som köpts eller används på licens från en utomstående aktör. Kostnader för konsulttjänster från utomstående får utgöra maximalt 20 procent av en projektparts budget.
      • Övriga direkta kostnader: Till exempel materiel, förrådsartiklar och resor som är nödvändiga för att genomföra projektet.
      • Indirekta kostnader (overhead): Kostnader som inte uppkommit som en omedelbar följd av men kan relateras till projektet, till exempel ordinarie lokaler och städning. Indirekta kostnader får utgöra maximalt 30 procent av personalkostnader. Universitet, högskolor samt vissa forskningsorganisationer och statliga myndigheter har högre maxgränser beroende på typ av verksamhet.

      För mer detaljerad information om vilka kostnader vi kan finansiera, se Anvisning till stödberättigande kostnader

      Vilka krav gäller för kostnader vi finansierar?

      För att en kostnad ska vara stödberättigande måste den vara nödvändig för
      aktiviteterna i projektet. Projektkostnader måste också vara korrekt bokförda och särredovisas från organisationens övriga kostnader. En organisation får heller inte ta upp någon annans kostnader som sina egna.

      För mer detaljerad information om vilka krav, begränsningar och undantag som gäller, se Anvisning till stödberättigande kostnader

    • Vår finansiering omfattas av regler om statligt stöd. Reglerna styr både vilka slags kostnader och hur stor andel av kostnaderna som vi kan finansiera. Detta bestäms för varje organisation individuellt. Vi skiljer därför på hur stort bidrag projektet kan få, och hur mycket varje deltagande projektpart kan få.

      Hur stort bidrag kan projektet få?

      Vinnova finansierar varje enskilt förberedelseprojekt med högst 75 procent av
      projektets totala stödberättigande kostnader och varje enskilt system-
      demonstrationsprojekt med högst 50 procent av projektets stödberättigande kostnader. Varje enskilt projekt ska ha minst 25 procent näringslivsfinansiering.

      Hur stort bidrag kan en projektpart få?

      Hur stort bidrag varje deltagande projektpart kan få beror främst på:

      • vilka aktiviteter som parten ska genomföra i projektet
      • partens storlek och verksamhet

      I den här utlysningen ger vi stöd till aktiviteter av typen Experimentell utveckling. En kort beskrivning av dessa stödgrunder finns i Vinnovas tabeller över stödnivåer för statligt stöd enligt GBER. 

      Experimentell utveckling kan förenklat beskrivas som att kombinera, forma och använda befintliga kunskaper för att ta fram nya eller förbättrade produkter, processer eller tjänster. Det kan inbegripa utformning av prototyper, demonstration, pilotarbete, testning och validering av nya eller förbättrade produkter, processer eller tjänster i miljöer som motsvarar realistiska driftsförhållanden.

      För fullständig definition, se Stödgrunder och stödnivåer för bidrag 

      Hur stor andel av kostnaderna vi kan finansiera – det vill säga den maximala stödnivån – beror på organisationens storlek och typ av aktivitet.

      Aktivitet Litet företag Medelstort
      företag
      Stort företag
      Experimentell utveckling 45% 35% 25%
      Om projektet omfattar faktiskt samarbete eller spridning av resultat, eller uppfyller annan bonusgrund.* 60% 50% 40%

      *Med faktiskt samarbete menas viss nivå av samarbete mellan små och större företag, mellan företag i två olika europeiska länder eller mellan forskningsorganisationer och företag.

      *Med spridning av resultat menas omfattande spridning genom exempelvis konferenser eller öppna databaser.

      För fullständig information om dessa bonusgrunder, se Stödgrunder och stödnivåer för bidrag

      Vi beviljar bidrag i enlighet med artikel 25 i EU-kommissionens förordning om allmänna gruppundantag (GBER).

      I den här utlysningen ger vi även stöd till organisationer som inte bedriver
      ekonomisk verksamhet. Med det menas att de inte erbjuder en tjänst eller
      produkt på en marknad. Hit räknas oftast universitet och högskolor, forsknings-institut och andra organisationer. Vi kan finansiera upp till 100 procent av en sådan organisations kostnader.

      Hur avgör ni om en organisation bedriver ekonomisk verksamhet?

      En organisation som erbjuder någon form av tjänst eller produkt på en marknad anses bedriva ekonomisk verksamhet och kan inte beviljas den här formen av stöd. Det har ingen betydelse hur organisationen finansieras, om den är offentlig eller privat, eller om den har ett vinstsyfte. Det spelar heller ingen roll vilken rättslig form verksamheten har, till exempel om det är ett aktiebolag, ett handelsbolag, en ekonomisk förening, en ideell förening eller en stiftelse.

      Är ni osäkra på om en organisation i ert projekt bedriver ekonomisk verksamhet, kontakta utlysningsansvarig. Organisationen ansvarar dock själv för att bedöma om den bedriver ekonomisk verksamhet.

    • För att vi ska ta ställning till och bedöma er ansökan måste den uppfylla vissa formella krav. Är kraven inte uppfyllda, avslås ansökan direkt.

      Krav på organisationsform hos projektparter

      • Alla projektets parter ska vara juridiska personer. Fysiska personer eller enskilda firmor kan alltså inte delta som projektparter.
      • Den koordinerande parten ska vara en svensk juridisk person och bedriva verksamhet i Sverige. Med svensk juridisk person likställs i detta avseende utländsk organisation som har filial eller driftställe i Sverige. Kostnaderna i projektet ska vara hänförliga till filialens eller driftställets verksamhet. 

      Krav på projektet

      • Projektledaren ska vara anställd hos den koordinerande parten i projektet.
      • Projektet får inte påbörjas innan ansökan lämnas in.
      • För förberedelseprojekten krävs minst två parter och för systemdemonstrationsprojekten krävs minst tre parter. I både för beredelseprojekten och systemdemonstrationsprojekten måste minst en av parterna vara en behovsägare.
      • Kostnader för konsulttjänster från utomstående får utgöra maximalt 20 procent av en projektparts budget. Alla konsulttjänster som används i projektet ska motiveras.
      • Varje enskilt projekt ska ha minst 25 procent näringslivsfinansiering.

      Krav på ansökan

      • Ansökan ska vara skriven på svenska eller engelska.
      • En förstudie behöver ha genomförts innan ett förberedelseprojekt, så att huvudfokus och nyckelaktörer är identifierade.
      • Ett förberedelseprojekt ska ligga till grund för och bifogas en projektansökan om en systemdemonstrator. Förberedelseprojektet behöver inte ha genomförts inom ramen för FFI.
      • Ansökan ska följa de anvisningar som ges i avsnitt 9.
      • Ansökan ska innehålla alla efterfrågade bilagor.
      • Ansökningarna ska vara inne senast klockan 14.00 den sista ansökningsdagen via Vinnovas e-tjänster. 
      • Endast de bilagor som är obligatoriska får bifogas ansökan. För bilagorna ska mallar enligt avsnitt 9 användas. Samtliga obligatoriska bilagor ska följa den struktur som finns i respektive mall. 

      När ansökningstiden har gått ut kan komplettering av ansökan endast ske på
      begäran från Vinnova.

    • Vad bedömer vi?

      Projektförslaget ska ligga i linje med FFI:s målsättningar och delprogrammet Accelerera och bedöms utifrån följande kriterier.

      Läs mer om FFI:s Färdplan

      Kriterier för systemdemonstrator

      Potential (viktas 35 procent)

      • Potentialen för att bidra till att hållbara vägtransporter genom att i stor skala i verklig miljö utforska den valda samhällsutmaningen och dess systemperspektiv.
      • Samhälls- och näringslivsnytta i förhållande till befintlig kunskap och
        lösningar, nationellt och internationellt.
      • Nyttan av lösningen eller ny kunskap utifrån relevanta system- och
        användarperspektiv.
      • Projektets potential att skalas upp och implementeras inom ett par år.

      Genomförbarhet (viktas 30 procent)

      • I vilken utsträckning projektet bygger på en trovärdig projektplan och
        budget där aktiviteterna är kopplade till projektmål samt önskade resultat och långsiktiga effekter.
      • I vilken grad är systemdemonstratorn förberedd för uppskalning med
        hänsyn till förberedelseprojektet?
      • I vilken utsträckning projektplanen och genomförandet visar på alla fem systemperspektiven:
        - Beteende, kultur och värderingar.
        - Affärsmodeller, upphandling och samverkan.
        - Policy, standardisering och regelverk.
        - Infrastruktur, fysisk och digital, dock inte väginfrastruktur som vägbeläggning, broar med mera.
        - Teknik, produkter, tjänster och processer.
      • Angreppssätt som stödjer och underlättar parters engagemang: organisering och involvering av projektparter och relevanta aktörer inklusive behovsägare såsom användare, kunder och kravställare.

      Jämställdhet (viktas 10 procent)

      • Bedömning av jämställdhetsaspekter som köns- eller genusperspektiv som kan vara viktiga att ta hänsyn till kopplat till projektets problem-
        område, lösningar och effekter.
      • Hur väl projektteamet är sammansatt med avseende på könsfördelning, inklusive fördelning av makt och inflytande mellan kvinnor och män.
      • Bedömning av hur väl jämställdhetsaspekter integrerats i projektplanen. 

      Aktörer (viktas 25 procent)

      • Bedömning av hur väl relevanta aktörer och organisationer är involverade i projektet, i rätt omfattning och i rätt tid för att realisera projektets potential.
      • Projektgruppen och projektledarens engagemang, kompetens och förmåga för att genomföra projektet.
      • I vilken grad deltar behovsägarna: slutanvändarna, kunderna eller kravställarna på ett relevant sätt för projektet. Exempelvis som drivande,
        projektpart, genom referensgrupp eller på annat sätt.

      Kriterier för förberedelseprojekt för systemdemonstrator

      Potential (viktas 45 procent)

      • Potentialen för ett senare systemdemonstrationsprojekt att bidra till att hållbara vägtransporter genom att utforska den valda samhällsutmaningen och dess systemperspektiv.
      • Projektets innovationshöjd i relation till existerande lösningar och större satsningar inom området.

      Genomförbarhet (viktas 25 procent)

      • Projektets positionering gentemot kunskapsläget nationellt och inter-
        nationellt.
      • Projektplanens ändamålsenlighet när det gäller en rimlig projekttid och budget för arbetet som ska genomföras.
      • Hur väl det tänkta demonstrationsprojektet belyser frågor kopplade
        till systemperspektiven:
        - Beteende och kultur.
        - Affärsmodeller.
        - Regelverk och standardisering (”policy”).
        - Infrastruktur, fysisk och digital, dock inte väginfrastruktur som vägbeläggning, broar med mera.
        - Teknik, produkter, tjänster och processer.

      Jämställdhet (viktas 10 procent)

      • Bedömning av jämställdhetsaspekter som köns- eller genusperspektiv kan vara viktiga att ta hänsyn till kopplat till projektets problemområde, lösningar och effekter. 
      • Teamets sammansättning avseende på könsfördelning, samt fördelning av makt och inflytande mellan män och kvinnor. 
      • Bedömning av hur väl jämställdhetsaspekter integrerats i projektplanen. 

      Aktörer (viktas 20 procent)

      • Bedömning av hur väl relevanta aktörer och organisationer är involverade i projektet, i rätt omfattning och i rätt tid för att realisera projektets potential.
      • Projektgruppen och projektledarens engagemang, kompetens och förmåga för att genomföra projektet.

      Hur går bedömningen till?

      De ansökningar som uppfyller de formella kraven kommer att utvärderas gentemot bedömningskriterierna av särskilt utsedda externa oberoende bedömare, vilka är förordnade av Vinnova. Ansökan bedöms i konkurrens med övriga inkomna ansökningar.

      Läs mer om FFI:s utlysningsprocess

      Vi bedömer även finansiell status 

      Innan vi beslutar om finansiering gör vi också en samlad bedömning av den organisatoriska och finansiella statusen hos de som får bidrag. Vi använder oss av information som vi får från kreditupplysningar, för närvarande från Dun & Bradstreet.  

      För att vi ska bevilja finansiering gäller detta: 

      • Organisationer som söker bidrag för personalkostnader måste vara registrerade som arbetsgivare hos Skatteverket. 
      • Organisationer får inte vara på obestånd, genomgå likvidation eller företagsrekonstruktion. De ska heller inte ha obetalda skulder hos Kronofogdemyndigheten.
      • Aktiebolag får inte ha förbrukat hälften eller mer av sitt aktiekapital.
      • Om vi begär måste små och medelstora företag kunna visa att de har ekonomisk täckning att genomföra projektet enligt sin budget i ansökan. De kan inte använda offentliga bidrag eller egna medel avsedda för andra projekt för att täcka projektkostnader i denna utlysning.
    • När vi bedömt alla ansökningar, skickar vi ett beslut där vi antingen beviljar eller avslår er ansökan. I beslutet anger vi hur mycket bidrag varje part i projektet beviljas. Vårt beslut kan inte överklagas.

      Vad gäller om ni beviljas finansiering?

      Om vi beviljar er ansökan måste ni följa våra allmänna villkor för bidrag.

      Villkoren innehåller bland annat detta:

      • Att ni ska underteckna en särskild handling där ni åter er att genomföra projektet.
      • Att ni ska rapportera era kostnader och resultat till oss regelbundet under projektet.
      • Att ni, om ni är flera parter, måste komma överens om vad som gäller för projektet i ett projektavtal (obligatoriskt för systemdemonstratorprojekt men frivilligt för förberedelseprojekt).
      • Hur resultatet ska komma till användning, och hur eventuell vetenskaplig publicering ska ske.

      Se våra allmänna villkor samt få hjälp med att förstå och uppfylla dem

      För Vinnovas beslut inom programmet Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, FFI, gäller dels ”Vinnovas allmänna villkor för bidrag - 2025”, dels nedan angivna särskilda villkor. Ytterligare särskilda villkor kan förekomma i enskilda projekt och framgår då av beslutet. Även anvisningar i programbeskrivningar ska beaktas.

      1. Rapportering och uppföljning
        Rapportering och uppföljning ska ske i enlighet med beslut, mallar och särskilda anvisningar finns under Mallar och vägledning på FFIs webbsida

        -  Projektet ska vara representerat vid de seminarier eller programkonferenser som Vinnova och FFI kommer att anordna och kalla särskilt till under projekttiden. Kostnader för medverkan vid sådant seminarium eller programkonferens är stödberättigande. Efter förfrågan ska koordinatorn för projektet förse Vinnova och FFI med bild- och textmaterial för projektkataloger, årsredovisningar och dylikt.
      2. Projektavtal
        För det fall att projektet avser förberedelseprojekt utgår villkoret om projektavtal i § 1.4 allmänna villkoren.

        - Vinnova har inga mallar för projektavtal, men till hjälp tillhandahåller Vinnova en generell guide på vår hemsida. Eventuellt kan även tidigare utvecklade mallar av näringslivsparterna inom FFI vara intressanta att ta inspiration från. På Fordonskomponentgruppens hemsida hittar ni mer information och kontaktpersoner för eventuella frågor gällande avtal.
      3. Angivande av att projektet finansierats av FFI-programmet
        Följande ersätter § 7.3 i de allmänna villkoren:
        - Vid information om projektet och vid varje offentliggörande av projekt-
        resultat ska det anges att arbetet utförts med stöd från programmet
        Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, FFI.
      4. Publicering på Kunskapsförmedlingen
        Koordinatorn ska ange uppgifter till projektsammanfattning, projektledare och aktörskonstellation för publicering på https://kunskapsformedlingen.se. Anvisningar och mallar meddelas i nära anslutning till beslutet.

      Kan ni behöva betala tillbaka bidrag?

      Om ni inte följer våra villkor kan ni bli återbetalningsskyldiga. Det gäller också om ni beviljats bidrag felaktigt eller med för högt belopp.

    • För att söka finansiering fyller ni i en ansökan i vår e-tjänst. Ansökan innehåller frågor om projektet, andra projektparter och budget.

      Till ansökan bifogar ni dessa obligatoriska bilagor enligt de mallar som finns under rubriken ”Ladda ner mallar för bilagor” längre ner på denna webbsida:

      • Projektbeskrivning
        - För förberedelseprojekt ska mall för Förberedelseprojekt FFI Accelerera användas. Maximalt 5 sidor med 11 punkters teckenstorlek exklusive försättsblad, sammanfattning och innehållsförteckning.

        - För systemdemonstratorer ska mall för Systemdemonstratorer FFI Accelerera användas. Maximalt 21 sidor med 11 punkters teckenstorlek exklusive försättsblad, sammanfattning och innehållsförteckning.
      • Projektsammanfattning på max 2 sidor som delas med ett externt programråd som är knutet till FFI.
      • CV-bilaga som innehåller relevanta CV för projektledare och samtliga nyckelpersoner enligt obligatorisk mall på utlysningssidan. Maximalt 1 sida per person.
      • Slutrapport från förberedelseprojekt. Gäller endast för ansökan för systemdemonstrator. Förberedelseprojekt ska inte bifoga någon tidigare rapport.

      Ansökan ska endast innehålla de obligatoriska bilagorna, inga andra bilagor.
      Här finns mallar och vägledning

      Påbörja ansökan i god tid

      Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i mallar kan ta flera dagar, eftersom det bygger på analyser ni ska göra. Börja därför i god tid. I vår e-tjänst kan ni börja fylla i uppgifter och sedan fortsätta vid ett senare tillfälle. När ansökan är färdig markerar ni den som klar.

      Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan markera den som klar för att den ska registreras när utlysningen stänger.

      Observera att ansökan skall vara inne senast klockan 14.00 den sista ansökningsdagen. När ansökningstiden har gått ut kan komplettering av ansökan endast ske på begäran från oss.

    • När utlysningen stänger registreras er ansökan. Då skickar vi en e-postbekräftelse till den som står för användarkontot, projektledaren och firmatecknaren. Om ni inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av er till oss.

      När utlysningen stängt kan ni inte ändra något i ansökan. Då kan ni bara
      komplettera om vi ber om det.

      Vem kan läsa er ansökan?

      Er ansökan kommer att läsas av medarbetare på Vinnova och de externa bedömare som medverkar i den här utlysningen. Alla arbetar under tystnadsplikt.  

      Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Det innebär att vi måste lämna ut dem om de efterfrågas. Men vi sekretessbelägger information som vi bedömer skulle kunna innebära ekonomisk skada om den lämnas ut,
      exempelvis uppgifter om verksamheten, uppfinningar eller forskningsresultat.

      Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

    Så här ansöker ni

    För att söka finansiering behöver ni logga in och fylla i en ansökan i vår e-tjänst för ansökningar. Formuläret innehåller frågor om projektet, projektparter och budget.

    Mallar och bilagor för ansökan

    Här kan ni ladda ner mallar som ni behöver bifoga i ansökan, till exempel CV-mall eller projektbeskrivningsmall. Här finns också eventuella bilagor med användbar information inför ansökan.

    Mall för Förberedelseprojekt (docx, 280 kB) Mall för projektbeskrivning systemdemonstrator (docx, 284 kB) Project description -pre-study - Acceletate (docx, 281 kB) Project description template - full scale - Accelerate (docx, 287 kB) CV-mall (docx, 35 kB) CV-teplate (docx, 36 kB) Projektsammanfattning till programråd (docx, 37 kB)

     

     

    Frågor?

    Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta någon av oss.

    Lena Dalsmyr

    Administratör

    +46 8 473 31 61

    Anna Karlsson

    Utlysningsansvarig

    +46 8 473 31 32

    Catharina Zajcev

    Utlysningsansvarig

    +46 8 473 31 65

    Teknisk support

    Tekniska frågor om e-tjänsterna

    För att vara mer anonym har du har valt att stänga av vissa funktioner på vår webbplats, som till exempel att anmäla dig till vårt nyhetsbrev. Du kan ändra dina inställningar när som helst för att tillåta dessa funktioner och få en bättre upplevelse. 

    Ändra dina kakinställningar

    Diarienummer 2024-03827