Med delprogrammet Transport- och mobilitetstjänster vill FFI bidra till att utveckla transport- och mobilitetslösningar inom utmaningarna effektivitet, jämlikhet och tillgänglighet samt resiliens.
Utmaningar
Utmaningar som finansierade projekt ska adressera en eller flera av är:
Effektivitet
För att möta klimatutmaningarna behöver samhället ställa om till fossilfria transporter, både för personmobilitet och gods. För det krävs en ökad effektivitet i systemet genom bland annat effektivare nyttjande av befintlig infrastruktur och effektivare samspel med andra strukturer, såsom bebyggelse, service med mera. För att klara omställningen behöver vi också förstå hur systemet i sin helhet fungerar, identifiera var suboptimeringar finns samt designa systemet så att de ingående delarna tillsammans bidrar till mer optimala helhetslösningar.
Digitalisering spelar en central roll i detta, och bidrar bland annat till en bättre integration mellan fordon, transportslag, infrastruktur, affärsekosystem, kommersiella aktörer, individer och samhälle. Även tjänstefiering och delning av resurser är viktiga faktorer som tydligt bidrar till ökad effektivitet.
Jämlikhet och tillgänglighet
En jämlik tillgänglighet innebär likvärdig tillgänglighet till arbete, bostad, samhällsservice, fritidsaktiviteter och leveranser. I arbetet för ett socialt hållbart transportsystem är det därför viktigt att i ökad grad utgå från olika användargruppers behov och förutsättningar, samt transportbehovet inom näringslivet.
Resiliens
Fungerande person- och godstransporter är en av samhällets grundstenar och måste fungera även vid förändrade omständigheter, utsatta situationer eller störningar. Ett resilient och tillförlitligt transportsystem måste också kunna återhämta sig efter inträffade störningar.
Inom resliensområdet finns stor utvecklingspotential att med hjälp av datanalays, AI, digitala tvillingar och annan innovativ teknologi utveckla ny funktionalitet för ett säkert och resilient system. I detta inkluderas även cybersäkerhet som en viktig aspekt att beakta inom den digitala infrastrukturen.
Systemperspektiv
För att främja systemförändrande insatser ska sökande, utöver att adressera en eller flera av de definierade utmaningarna, även integrera två eller flera av följande systemperspektiv i ansökan:
- teknik
- samverkan,
- affärsinnovation,
- beteendepåverkan, eller
- policy.
Resultatmål
Projekt som beviljas förväntas inom ramen för projekttiden resultera i följande resultatmål:
Förstudier
- Väl underbyggda projektidéer med möjlighet att omsätta dessa i ett eventuellt kommande fullskaligt forsknings- och innovationsprojekt.
- Ökad kunskap och förståelse för den tilltänka lösningens sammanhang.
- Stärkt samverkan mellan aktörer i konsortiets sammansättning och diskussioner med potentiella framtida samverkansparter.
- Utveckling av den vetenskapliga eller tekniska basen genom exempelvis utförda "proof of concept"-studier.
Fullskaliga projekt
- Utvecklade, testade alternativt demonstrerade transport- och mobilitetstjänster och lösningar som bidrar till klimatomställningen av transportsystemet genom att adressera utmaningarna Effektivitet, Jämlikhet och tillgänglighet eller Resiliens.
- Innovativa lösningar med potential att bidra till hållbar omställning med fokus på FFIs målsättningar.
- Starka aktörskonstellationer med förutsättningar att realisera lösningen.
- En tydlig plan för hur projektresultaten ska tas vidare och nyttiggöras nationellt och internationellt.
FFI:s målsättningar
FFI:s mission är att driva vägtransportforskning och innovationer för ett hållbart samhälle. Programmet har en färdplan som sätter riktningen mot 2030. Visionen på sikt är att Sverige leder den globala omställningen till hållbara vägtransporter. Tre målsättningar vägleder arbetet:
- FFI demonstrerar lösningar som gör samhällets vägtransporter fossilfria, säkra, jämlika och effektiva.
- FFI utvecklar hållbara lösningar som implementeras och accepteras av användare och samhälle.
- FFI bidrar, genom innovation, partnerskap och samverkan, till att utveckla kompetens, infrastruktur, ny teknik, regelverk och affärsmodeller inom vägtransportsystemet.
För delprogrammets fullständiga innehåll se FFI:s färdplan
Bidra till en hållbar systemomställning
Vinnova har i uppdrag att främja hållbar tillväxt och systemomställning. För att genomföra hållbar systemomställning har vi valt att utgå från FN:s globala hållbarhetsmål, definierade i Agenda 2030. Där prioriterar Vinnova två perspektiv: jämställdhet och klimatomställning. Alla insatser och projekt vi finansierar bedöms utifrån hur de bidrar till dessa perspektiv.
Vi följer därför alltid upp och bedömer:
- Om kvinnor och män på ett jämställt sätt deltar i projektet, tar del av bidraget samt har inflytande och makt över projektet.
- Hur väl projektet analyserar och tar ställning till om det finns köns- eller genusaspekter som är relevanta för projektets problemformulering, lösningar och effekter.
För mer information, se:
Jämställd innovation – vad det innebär för dig som söker bidrag från oss
Agenda 2030 som drivkraft för innovation
Tillgängliggöra vetenskapliga publikationer och resultat
När resultat från forskning och innovation görs fritt tillgängliga kan fler bidra till att lösa samhällsutmaningar. Den här utlysningen ska bidra till att tillgängliggöra resultat för alla. Därför ska all vetenskaplig publicering ske med öppen tillgång.