Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Transport- och mobilitetstjänster - FFI - hösten 2025

Erbjudandet i korthet 

Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) är ett samarbete mellan staten och fordonsindustrin om att gemensamt finansiera forsknings-, innovations- och utvecklingsaktiviteter med fokus på att göra Sverige ledande i den globala omställningen till hållbara vägtransporter. FFI finansierar forsknings- och utvecklingsverksamhet för cirka en miljard kronor per år där den statliga finansieringen utgör 420 miljoner kronor, och resterande del utgörs av medfinansiering från näringsliv och offentliga aktörer 

Det här erbjudandet finansierar projekt som adresserar delprogrammet Transport- och mobilitetstjänster. Syftet är att finansiera innovations- och forskningsprojekt som bidrar till att effektivisera transport- och mobilitetslösningar för att möta samhällets utmaningar inom effektivitet, jämlikhet och tillgänglighet samt resiliens. 

Erbjudandet omfattar följande:  

  • Förstudier med en projekttid om 6 till 9 månader och en maximal finansiering om 500 000 kronor. 
  • Fullskaliga projekt med projektlängd upp till 4 år. 
  • Medfinansiering från näringslivet ska uppgå till minst 25 procent av projektets totala budget.   
  • Total bidragsbudget för utlysningen är cirka 45 miljoner kronor.   

Utlysningstext för erbjudandet

Tips: För att skapa en PDF med all information om erbjudandet klickar du Ctrl+P och väljer PDF för att spara innehållet.

  • Med delprogrammet Transport- och mobilitetstjänster vill FFI bidra till att utveckla transport- och mobilitetslösningar inom utmaningarna effektivitet, jämlikhet och tillgänglighet samt resiliens.  

    Utmaningar 

    Utmaningar som finansierade projekt ska adressera en eller flera av är:   

    Effektivitet 

    För att möta klimatutmaningarna behöver samhället ställa om till fossilfria transporter, både för personmobilitet och gods. För det krävs en ökad effektivitet i systemet genom bland annat effektivare nyttjande av befintlig infrastruktur och effektivare samspel med andra strukturer, såsom bebyggelse, service med mera. För att klara omställningen behöver vi också förstå hur systemet i sin helhet fungerar, identifiera var suboptimeringar finns samt designa systemet så att de ingående delarna tillsammans bidrar till mer optimala helhetslösningar.  

    Digitalisering spelar en central roll i detta, och bidrar bland annat till en bättre integration mellan fordon, transportslag, infrastruktur, affärsekosystem, kommersiella aktörer, individer och samhälle. Även tjänstefiering och delning av resurser är viktiga faktorer som tydligt bidrar till ökad effektivitet. 

    Jämlikhet och tillgänglighet 

    En jämlik tillgänglighet innebär likvärdig tillgänglighet till arbete, bostad, samhällsservice, fritidsaktiviteter och leveranser. I arbetet för ett socialt hållbart transportsystem är det därför viktigt att i ökad grad utgå från olika användargruppers behov och förutsättningar, samt transportbehovet inom näringslivet. 

    Resiliens 

    Fungerande person- och godstransporter är en av samhällets grundstenar och måste fungera även vid förändrade omständigheter, utsatta situationer eller störningar. Ett resilient och tillförlitligt transportsystem måste också kunna återhämta sig efter inträffade störningar.  

    Inom resliensområdet finns stor utvecklingspotential att med hjälp av datanalays, AI, digitala tvillingar och annan innovativ teknologi utveckla ny funktionalitet för ett säkert och resilient system. I detta inkluderas även cybersäkerhet som en viktig aspekt att beakta inom den digitala infrastrukturen. 

    Systemperspektiv 

    För att främja systemförändrande insatser ska sökande, utöver att adressera en eller flera av de definierade utmaningarna, även integrera två eller flera av följande systemperspektiv i ansökan:  

    • teknik 
    • samverkan,  
    • affärsinnovation,  
    • beteendepåverkan, eller  
    • policy. 

    Resultatmål 

    Projekt som beviljas förväntas inom ramen för projekttiden resultera i följande resultatmål: 

    Förstudier
    •  Väl underbyggda projektidéer med möjlighet att omsätta dessa i ett eventuellt kommande fullskaligt forsknings- och innovationsprojekt.   
    • Ökad kunskap och förståelse för den tilltänka lösningens sammanhang.  
    • Stärkt samverkan mellan aktörer i konsortiets sammansättning och diskussioner med potentiella framtida samverkansparter.  
    • Utveckling av den vetenskapliga eller tekniska basen genom exempelvis utförda "proof of concept"-studier.   
    Fullskaliga projekt
    • Utvecklade, testade alternativt demonstrerade transport- och mobilitetstjänster och lösningar som bidrar till klimatomställningen av transportsystemet genom att adressera utmaningarna Effektivitet, Jämlikhet och tillgänglighet eller Resiliens 
    • Innovativa lösningar med potential att bidra till hållbar omställning med fokus på FFIs målsättningar.  
    • Starka aktörskonstellationer med förutsättningar att realisera lösningen.  
    • En tydlig plan för hur projektresultaten ska tas vidare och nyttiggöras nationellt och internationellt.   

    FFI:s målsättningar 

    FFI:s mission är att driva vägtransportforskning och innovationer för ett hållbart samhälle. Programmet har en färdplan som sätter riktningen mot 2030. Visionen på sikt är att Sverige leder den globala omställningen till hållbara vägtransporter. Tre målsättningar vägleder arbetet: 

    • FFI demonstrerar lösningar som gör samhällets vägtransporter fossilfria, säkra, jämlika och effektiva. 
    • FFI utvecklar hållbara lösningar som implementeras och accepteras av användare och samhälle. 
    • FFI bidrar, genom innovation, partnerskap och samverkan, till att utveckla kompetens, infrastruktur, ny teknik, regelverk och affärsmodeller inom vägtransportsystemet. 

    För delprogrammets fullständiga innehåll se FFI:s färdplan 

    Bidra till en hållbar systemomställning  

    Vinnova har i uppdrag att främja hållbar tillväxt och systemomställning. För att genomföra hållbar systemomställning har vi valt att utgå från FN:s globala hållbarhetsmål, definierade i Agenda 2030. Där prioriterar Vinnova två perspektiv: jämställdhet och klimatomställning. Alla insatser och projekt vi finansierar bedöms utifrån hur de bidrar till dessa perspektiv.  

    Vi följer därför alltid upp och bedömer: 

    • Om kvinnor och män på ett jämställt sätt deltar i projektet, tar del av bidraget samt har inflytande och makt över projektet. 
    • Hur väl projektet analyserar och tar ställning till om det finns köns- eller genusaspekter som är relevanta för projektets problemformulering, lösningar och effekter. 

    För mer information, se: 

    Jämställd innovation – vad det innebär för dig som söker bidrag från oss 

    Agenda 2030 som drivkraft för innovation 

    Tillgängliggöra vetenskapliga publikationer och resultat 

    När resultat från forskning och innovation görs fritt tillgängliga kan fler bidra till att lösa samhällsutmaningar. Den här utlysningen ska bidra till att tillgängliggöra resultat för alla. Därför ska all vetenskaplig publicering ske med öppen tillgång. 

  • Det här erbjudandet vänder sig till olika grupper av aktörer, som tillsammans fokuserar på utveckling av innovativa tjänster och lösningar inom transport och mobilitetsområdet.  

    Erbjudandet gäller specifikt utveckling som adresserar något eller några av utmaningsområdena effektivitet, jämlikhet och tillgänglighet samt resiliens inom transportsystemet. 

    Ägaren av slutresultatet (produkt-/process-/systemägaren) behöver vara aktivt engagerad och ha en central roll i projektet för att se till att lösningen, om projektet är framgångsrikt, tas vidare till ett fullskaligt projekt (gäller förstudier) alternativt implementering (gäller fullskaliga projekt). 

    Utländska aktörer kan vara relevanta och eventuellt nödvändiga att ha med som projektparter i projektet. För att sådana aktörer ska kunna erhålla stöd från Vinnova behöver de ha en filial eller driftställe i Sverige.  

  • Detta erbjudande finansierar forskning, utveckling och test av innovativa lösningar vars syfte är att bidra till klimatomställningen av transportsystemet. Ansökan ska utgå från en eller flera av de ovan nämnda utmaningarna. Dessutom ska minst två systemperspektiv på samhällsnivå integreras. 

    Aktiviteter det går att söka finansiering för 

    Exempel på aktiviteter som det går att söka finansiering för är att utveckla, testa och utvärdera lösningar och förbereda för implementering och nyttiggörande. 

    Utvecklings- och innovationsprojektet ska syfta till att utveckla och validera teknik, metoder, processer och affärsmodeller. Men även förutsättningar och strategi för spridning, uppskalning och nyttiggörande av projektets resultat.  

    De typer av projektaktiviteter som är godkända inom ramen för denna utlysning ska täckas av någon av stödgrunderna:  

    • Genomförbarhetsstudie,  
    • Industriell forskning eller  
    • Experimentell utveckling. 

    Se mer information om stödgrunder i avsnitt 4 nedan. 

    Vilka kostnader kan vi finansiera? 

    Vår finansiering omfattas av regler om statligt stöd. Reglerna styr vilka slags kostnader som vi kan finansiera. Dessa kallas stödberättigande kostnader 

    I den här utlysningen är dessa typer av kostnader stödberättigande: 

    • Personalkostnader: Löner, sociala avgifter och andra lönebikostnader. 
    • Utrustning, mark och byggnader: Instrument, utrustning och hyra för annan lokal än ordinarie verksamhetslokal. 
    • Konsult- och licenskostnader: Konsulttjänster, kunskap och patent som köpts eller används på licens från en utomstående aktör. Kostnader för konsulttjänster från utomstående får utgöra maximalt 20 procent av en projektparts budget.  
    • Övriga direkta kostnader: Till exempel materiel, förrådsartiklar och resor som är nödvändiga för att genomföra projektet. 
    • Indirekta kostnader (overhead): Kostnader som inte uppkommit som en omedelbar följd av men kan relateras till projektet, till exempel ordinarie lokaler och städning. Indirekta kostnader får utgöra maximalt 30 procent av personalkostnader. Universitet, högskolor samt vissa forskningsorganisationer och statliga myndigheter har högre maxgränser beroende på typ av verksamhet. 

    För mer detaljerad information om vilka kostnader vi kan finansiera, se Anvisning till stödberättigande kostnader 

    Vilka krav gäller för kostnader vi finansierar?  

    För att en kostnad ska vara stödberättigande måste den vara: 

    • nödvändig för aktiviteterna i projektet 
    • bokförd korrekt och separat från organisationens övriga kostnader. 

    En organisation får heller inte ta upp någon annans kostnader som sina egna.  

    För mer detaljerad information om vilka krav, begränsningar och undantag som gäller, se Anvisning till stödberättigande kostnader 

  • Reglerna om statligt stöd styr också hur stor andel av kostnaderna som vi kan finansiera. Detta bestäms individuellt för varje organisation. Vi skiljer därför på hur stort bidrag projektet kan få, och hur mycket varje deltagande projektpart kan få. Av den totala finansieringen inom hela FFI-programmet avser Vinnova att bevilja bidrag om maximalt 50 procent, vilket är en riktlinje även i detta erbjudande. 

    Hur stort bidrag kan projektet få? 

    Varje enskilt projekt ska ha minst 25 procent näringslivsfinansiering. Maximalt bidrag för förstudier är 500 000 kronor. Totalt budget för utlysningen är ca 45 miljoner kronor- 

    Hur stort bidrag kan en projektpart få? 

    Hur stort bidrag varje deltagande projektpart kan få beror främst på: 

    • vilka aktiviteter som parten ska genomföra i projektet 
    • partens storlek och verksamhet  

    I den här utlysningen ger vi stöd till industriell forskning, experimentell utveckling och genomförbarhetsstudier. 

    Industriell forskning kan förenklat beskrivas som att söka ny kunskap genom planerad forskning eller kritisk analys för att utveckla eller markant förbättra produkter, processer eller tjänster.  

    Experimentell utveckling kan förenklat beskrivas som att kombinera, forma och använda befintliga kunskaper för att ta fram nya eller förbättrade produkter, processer eller tjänster.  

    Genomförbarhetsstudier kan förenklat beskrivas som en utvärdering och analys av:  

    • styrkor, svagheter, möjligheter och risker i ett kommande forsknings- och utvecklingsprojekt  
    • vilka resurser som krävs för att genomföra projektet  
    • hur troligt det är att projektet når framgång.  

    För fullständig definition, se Stödgrunder och stödnivåer för bidrag 

    Hur stor andel av kostnaderna kan vi finansiera? 

    Organisationens storlek och typ av aktivitet avgör hur stor andel av kostnaderna vi kan finansiera, det vill säga den maximala stödnivån.  

    Aktivitet 

    Litet företag 

    Medelstort 
    företag 

    Stort företag 

    Finansiering per aktivitet och företagsstorlek

    Industriell forskning 

    70 % 

    60 % 

    50 % 

    Om projektet omfattas av någon av bonusgrunderna. Se nedan 

    80 % 

    75 % 

    65 % 

    Experimentell utveckling 

    45% 

    35% 

    25% 

    Om projektet omfattas av någon av bonusgrunderna. Se nedan 

    60 % 

    50 % 

    40 % 

    Genomförbarhetsstudier 

    70 % 

    60 % 

    50 % 

    Bonusgrunder 

    Om projektet omfattas av någon av dessa bonusgrunder kan vi finansiera en högre andel av kostnaderna enligt tabellen: 

    • Faktiskt samarbete: Viss nivå av samarbete mellan små och större företag, mellan företag i två olika europeiska länder eller mellan forskningsorganisationer och företag 
    • Spridning av resultat: Omfattande spridning genom exempelvis konferenser eller öppna databaser.  
    • Annan bonusgrund 

    För fullständig information om dessa bonusgrunder, se Stödgrunder och stödnivåer för bidrag 

    Vi beviljar bidrag i enlighet med artikel 25 i EU-kommissionens förordning om allmänna gruppundantag (GBER). 

    Icke statsstöd 

    I den här utlysningen ger vi även stöd till organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet (inte statsstöd). Med det menas att de inte erbjuder en tjänst eller produkt på en marknad. Hit räknas oftast universitet och högskolor, forskningsinstitut och andra organisationer. 

    Vi kan finansiera upp till 100 procent av en sådan organisationens kostnader. 

    Hur avgör ni om en organisation bedriver ekonomisk verksamhet? 

    En organisation som erbjuder någon form av tjänst eller produkt på en marknad anses bedriva ekonomisk verksamhet och kan inte beviljas den här formen av stöd. Det har ingen betydelse hur organisationen finansieras, om den är offentlig eller privat, eller om den har ett vinstsyfte. Det spelar heller ingen roll vilken rättslig form verksamheten har. Till exempel om det är ett aktiebolag, ett handelsbolag, en ekonomisk förening, en ideell förening eller en stiftelse.  

    Är ni osäkra på om en organisation i ert projekt bedriver ekonomisk verksamhet, kontakta utlysningsansvarig. Organisationen ansvarar dock själv för att bedöma om den bedriver ekonomisk verksamhet. 

  • För att vi ska ta ställning till och bedöma er ansökan måste den uppfylla vissa formella krav. Är kraven inte uppfyllda, avslås ansökan direkt.  

    Krav på organisationsform hos projektparter 

    • Alla projektets parter ska vara juridiska personer. Fysiska personer eller enskilda firmor kan alltså inte delta som projektparter. 
    • Den koordinerande parten ska vara en svensk juridisk person och bedriva verksamhet i Sverige. Den koordinerande parten ska vara en svensk juridisk person och bedriva verksamhet i Sverige. Med svensk juridisk person likställs i detta avseende utländsk organisation som har filial eller driftställe i Sverige. Kostnaderna i projektet ska vara hänförliga till filialens eller driftställets verksamhet.  

    Krav på projektet 

    • Projektledaren ska vara anställd hos den koordinerande parten i projektet. 
    • Projektet får inte påbörjas innan ansökan lämnas in. 
    • Kostnader för konsulttjänster från utomstående får utgöra maximalt 20 procent av en projektparts budget.  
    • Aktörskonstellationen består av minst två parter. 
    • Medfinansiering från näringslivet ska uppgå till minst 25 procent av projektets totala budget.   

    Krav på ansökan 

    • Ansökan ska vara skriven på svenska eller engelska. 
    • Ansökan ska följa de anvisningar som ges i avsnitt 9. 
    • Ansökan ska innehålla samtliga efterfrågade bilagor. Observera att inga andra bilagor än de specifikt angivna får bifogas ansökan. 
    • Ansökan ska vara inne senast klockan 14.00 den sista ansökningsdagen via Vinnovas e-tjänster. 
  • Vad bedömer vi? 

    Projektförslaget ska ligga i linje med syfte och vision för FFI:s Färdplan, och för delprogrammet Transport och Mobilitet. Ansökningarna kommer att bedömas utifrån huvudkriterierna potential, genomförbarhet, jämställdhet och aktörer, se nedan.  
    Läs mer om FFI:s Färdplan 

    Kriterier för fullskaliga projekt 

    Potential (viktas 40 procent) 

    • Projektförslagets potential att bidra till FFI:s målsättningar.  
    • Projektförslagets potential att bidra till utlysningens resultatmål. 
    • Projektförslagets potential att utveckla nya innovativa lösningar, snarare än inkrementella förbättringar av befintliga lösningar. 

    Genomförande (viktas 30 procent) 

    • I vilken utsträckning projektförslaget har en genomtänkt strategi för att realisera potentialen och sprida och nyttiggöra resultat. 
    • Projektförslaget baseras på en gedigen omvärldsbevakning och state-of-the-art-beskrivning. 
    • Projektplanens ändamålsenlighet: 
      - Rimlig projekttid och budget för de problem som skall lösas. 
      - Adekvat projektplan med aktiviteter, arbetspaket, milstolpar, ansvarsfördelning, specifika projektmål samt planer för hur måluppfyllelsen ska mätas. 

    Aktörer (viktas 20 procent)  

    • Aktivt deltagande från behovsägare, användare/kunder, produkt-/process-/systemägare samt aktör(er) med avsikt att ta vidare förväntade resultat. 
    • Sammansättning, kompetens och förmåga samt engagemang hos aktörskonstellationen i förhållande till projektmål och genomförande. 
    • Projektledarens förmåga och engagemang att leda projektet. 

    Jämställdhet (viktas 15 procent)  

    • Hur väl jämställdhetsaspekter tas omhand, såsom köns- eller genusperspektiv som kan vara viktiga att ta hänsyn till kopplat till projektets problemområde, lösningar och effekter. 
    • Teamets sammansättning avseende på könsfördelning, samt fördelning av makt och inflytande mellan män och kvinnor. 
    • Hur väl jämställdhetsaspekter integrerats i projektplanen. 
    Kriterier för förstudier  

    Potential (viktas 50 procent) 

    • Projektförslagets potential att bidra till utlysningens inriktning. 

    Genomförande (viktas 20 procent) 

    • Projektförslagets positionering gentemot kunskapsläget nationellt och internationellt. 
    • Projektförslagets ändamålsenlighet när det gäller en rimlig projekttid och budget för arbetet som ska genomföras. 

    Aktörer (viktas 20 procent) 

    • Sammansättning, kompetens och förmåga samt engagemang hos aktörskonstellationen i förhållande till projektmål och genomförande.  

    Jämställdhet (viktas 10 procent) 

    • Hur väl jämställdhetsaspekter tas om hand, såsom köns- eller genusperspektiv kan vara viktiga att ta hänsyn till kopplat till projektets problemområde, lösningar och effekter. 
    • Teamets sammansättning avseende på könsfördelning, samt fördelning av makt och inflytande mellan män och kvinnor. 
    • Hur väl jämställdhetsaspekter integrerats i projektplanen. 

    Hur bedömer vi?  

    De ansökningar som uppfyller de formella kraven kommer att utvärderas gentemot bedömningskriterierna av särskilt utsedda externa oberoende bedömare, vilka är förordnade av Vinnova. Ansökan bedöms i konkurrens med övriga inkomna ansökningar. 

    Läs mer om FFI:s utlysningsprocess 

    Vi bedömer även finansiell status 

    Innan vi beslutar om finansiering gör vi också en samlad bedömning av den organisatoriska och finansiella statusen hos de som får finansiering. Vi använder oss av information som vi får från kreditupplysningar, för närvarande från Dun & Bradstreet.  

    För att vi ska bevilja finansiering gäller detta: 

    • Organisationer som söker finansiering för personalkostnader måste vara registrerade som arbetsgivare hos Skatteverket. 
    • Organisationer får inte vara på obestånd, eller genomgå likvidation eller företagsrekonstruktion. De ska heller inte ha obetalda skulder av betydelse hos Kronofogdemyndigheten. 
    • Aktiebolag får inte ha förbrukat hälften eller mer av sitt aktiekapital.  
    • Om vi begär måste små och medelstora företag kunna visa att de har ekonomisk täckning att genomföra projektet enligt sin budget i ansökan. De kan inte använda offentliga bidrag eller egna medel avsedda för andra projekt för att täcka projektkostnader i denna utlysning.  
  • När vi bedömt alla ansökningar, skickar vi ett beslut där vi antingen beviljar eller avslår er ansökan. I beslutet anger vi hur mycket bidrag varje part i projektet beviljas. Vårt beslut kan inte överklagas.  

    Vad gäller om ni beviljas finansiering?  

    Om vi beviljar er ansökan måste ni följa våra allmänna villkor för bidrag. Villkoren innehåller bland annat detta: 

    • Att ni och alla övriga parter ska underteckna ett särskilt dokument där ni godkänner er medverkan och åtar er att genomföra projektet. 
    • Att ni ska rapportera hur det går, era och projektparternas kostnader och uppnådda resultat till oss regelbundet under projekttiden. 
    • Är ni flera parter måste ni komma överens om era inbördes rättigheter och skyldigheter i projektet i ett avtal. Det kan ta tid att få ett projektavtal på plats, så sätt gärna i gång detta i god tid innan projektet startar.  
    • Hur resultatet ska komma till användning samt hur vetenskaplig publicering ska ske. 

    Se våra allmänna villkor samt få hjälp med att förstå och uppfylla dem  

    Ni behöver även följa de särskilda villkor som gäller för den här utlysningen: 

    För Vinnovas beslut inom programmet Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, FFI, gäller dels ”Vinnovas allmänna villkor för bidrag - 2025”, dels nedan angivna särskilda villkor. Ytterligare särskilda villkor kan förekomma i enskilda projekt och framgår då av beslutet. 

    1. Rapportering och uppföljning 
      - Rapportering och uppföljning ska ske i enlighet med beslut, mallar och särskilda anvisningar som finns på FFIs hemsida, www.ffisweden.se (under fliken mallar och vägledning). 
       
      - Projektet ska vara representerat vid de seminarier eller programkonferenser som Vinnova och FFI kommer att anordna och kalla särskilt till under projekttiden. Kostnader för medverkan vid sådant seminarium/programkonferens är stödberättigande. Efter förfrågan ska koordinatorn för projektet förse Vinnova och FFI med bild- och textmaterial för projektkataloger, årsredovisningar och dylikt. 
    2. Projektavtal 
      - Om projektet avser förstudier utgår kravet på projektavtal i § 1.4 allmänna villkoren. 
    3. Angivande av att projektet finansierats av FFI-programmet 
      Följande ersätter § 7.3 i de Allmänna villkoren: 
      - Vid information om projektet och vid varje offentliggörande av projektresultat ska det anges att arbetet utförts med stöd från programmet Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, FFI. 

    Vi kan även besluta att lägga till kompletterande särskilda villkor för enskilda projekt. De framgår i så fall av beslutet. 

    Kan ni behöva betala tillbaka bidrag? 

    Om ni inte följer våra villkor kan ni bli återbetalningsskyldiga. Det gäller också om ni beviljats bidrag felaktigt eller med för högt belopp.  

  • För att söka finansiering fyller ni i en ansökan i vår e-tjänst. Ansökan innehåller frågor om projektet, deltagande projektparter och budget. 

    Till ansökan bifogar ni även dessa bilagor: 

    • Projektbeskrivning enligt mall för förstudier alternativt fullskaligt projekt. 
    • Projektsammanfattning, enligt mall på max 2 sidor, som delas med ett externt programråd som är knutet till FFI.  
    • CV-bilaga som innehåller relevanta CV för projektledare och samtliga nyckelpersoner, enligt mall. 
    • Slutrapport från tidigare finansierat projekt om ansökan baseras på ett tidigare finansierat projekt. 

    Ansökan ska endast innehålla de obligatoriska bilagorna, förutom de ansökningar som bygger på tidigare finansierade projekt då en preliminär eller slutgiltig rapport om måluppfyllnad kan lämnas in. Samtliga obligatoriska bilagor ska följa den struktur som finns i respektive mall. 
     
    Här finns mallar och vägledning 

    För projektbeskrivningen gäller

    För förstudier: Maximalt 5 sidor med 11 punkters teckenstorlek exklusive försättsblad, sammanfattning och innehållsförteckning.  

    För fullskaliga projekt: Maximalt 15 sidor i 11 punkters teckenstorlek exklusive försättsblad, sammanfattning och innehållsförteckning. 

    Påbörja ansökan i god tid 

    Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i mallar kan ta flera dagar, eftersom det bygger på analyser ni ska göra. 

    I vår e-tjänst kan ni börja fylla i uppgifter och sedan fortsätta vid ett senare tillfälle. Ni kan också dela ut behörigheter till andra som ni vill ska bidra i ansökan. När ansökan är färdig markerar ni den som klar.  

    Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan markera den som klar för att den ska registreras när utlysningen stänger. 

    Börja gärna även arbetet med projektavtal för fullskaliga projekt i god tid före projektstart (gäller fullskaliga projekt). Vinnova har inga mallar för projektavtal, men en guide som ger generellt stöd. Eventuellt kan även tidigare utvecklade mallar av näringslivsparterna inom FFI vara intressanta att ta inspiration från. På Fordonskomponentgruppens hemsida hittar ni mer information och kontaktpersoner för eventuella avtalsfrågor. 

  • När utlysningen stänger registreras er ansökan. Då skickar vi en e-postbekräftelse till den som står för användarkontot, samt projektledaren och firmatecknaren. Om ni inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av er till oss. 

    När utlysningen stängt kan ni inte ändra något i ansökan. Då kan ni bara komplettera om vi ber om det. 

    Vem kan läsa er ansökan? 

    Er ansökan kommer att läsas av medarbetare på Vinnova och de externa bedömare som medverkar i den här utlysningen. Alla arbetar under tystnadsplikt.  

    Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Det innebär att vi måste lämna ut dem om de efterfrågas. Men vi sekretessbelägger uppgifter om affärs- och driftförhållanden, uppfinningar eller forskningsresultat som vi bedömer skulle kunna innebära ekonomisk skada för den enskilde om de lämnas ut. Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

Senast uppdaterad 24 juni 2025