Yrkesutbildning för framtiden - kompetensförsörjning, sociala investeringar, nya kluster
Diarienummer | |
Koordinator | Byggnadsfirman Otto Magnusson Entreprenad AB |
Bidrag från Vinnova | 497 200 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - april 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 1 initiering |
Ansökningsomgång | Utmaningsdriven innovation - steg 1 initiering (höst 2019) |
Viktiga resultat som projektet gav
Vi utredde möjligheten för samägande av sociala investeringar där branschöverskridande samarbeten möjliggör nya lösningar för kompetensförsörjning. Affärsmodeller och riktlinjer togs fram. Jobbskolan skulle bli det case som startas gemensamt för att testa teserna, men också för att visa HUR bemötande och träning/arbete ger effekt för dem som inte på annat sätt förväntas etablera sig på arbetsmarknaden. Vi nådde inte hela vägen fram, men genom värdefulla insikter kan framtiden innebära nya lösningar för kompetensförsörjningen, tillsammans.
Långsiktiga effekter som förväntas
Utredning avseende organisationsform, anställningsformer, eleversättningar och valideringar utreddes tillsammans med tex utbildningsmoduler samt rekryteringsvägar för de unga arbetssökande. Samsyn av de ingående branscherna vad gäller vägar till anställningsbarhet samt inspiration och möjligheter att nå fler unga. Större förståelse för kopplingen mellan arbetssökande och anställande företag. Minskad kompetensbrist samt minskad arbetslöshet i bristyreksbrancher nådde vi inte, men en möjlighet att komma dit i framtiden finns.
Upplägg och genomförande
Projektet inleddes med samtal/intervjuer med referensdeltagare samt skapandet av intressentgrupper. Genomgång och kartläggning av befintliga insatser samt fördjupning och studier av statistik och uppföljning av insatser och dess effekter från andra länder. Studiebesök på danskt utbildningscenter. WS med restaurangbranschen avseende Jobbskolans innehåll. WS med service design företag för projektgruppen avseende intressenter samt målgruppen för Jobbskolan. Framtagande och definiering av affärsmodell för Jobbskolan.