Verifiering av marknad och affärsmodell för ett läromedelsspel som höjer kunskapsnivån i matematik i lågstadiet
Diarienummer | |
Koordinator | Scientific Ed Tech AB |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | april 2020 - augusti 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 2 våren 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att verifiera marknader och affärsmodell för ett läromedelsspel som höjer kunskapsnivån i matematik. Målen var att identifiera nyckelkunder, utveckla och få initial feedback på en MVP för konsumentmarknad, utveckla och verifiera affärsmodeller för konsumentmarknad samt att etablera samarbeten med skolor, universitet och branschorganisationer. Sammanfattningsvis uppfylldes dessa mål.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultat av projektet är att vi har en tydlig bild av vår konsumentkunder på de marknader som vi har undersökt och vi vet vad kunderna tycker är viktigt och nytt med vår produkt. Genom vidareutveckling av MVP:n och iterering med användare vet vi mer om vad som funkar för användarna. Vidare har vi en bättre bild av vilka kanaler som är effektiva för att nå kunder på de olika marknaderna. Vi har också etablerat kontakter med branschorganisationer, partners och investerare på vår första internationella marknad. Sammantaget har vi ökat chansen att lyckas sälja vår produkt.
Upplägg och genomförande
I stora drag genomfördes projektet som planerat, även om pandemin gjorde att fler aktiviteter genomfördes online istället för fysiska möten. Vi är mycket nöjda med marknadsundersökningen där vår externa konsult gjorde ett bra arbete med att ta fram relevanta frågor och samla in valid data. Även testerna med användare var lyckade och gav oss värdefull information. Nätverkande med branschorganisationer, PR-byråer och investerare genomfördes även enligt plan.