Validering av affärsidén samt kundanpassad utveckling av Optima Plantas Odlingssystem
Diarienummer | |
Koordinator | Optima Planta Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | april 2020 - april 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 2 våren 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Det övergripande syftet med projektet har varit att förstå kundbehoven i detalj samt att få de första betalande kunderna och verifiera affärsidén. Detta har vi gjort genom att en första odlare startat en anläggning i Uppsala, varigenom vi kunnat vidareutvecklat koncept, hårdvara, mjukvara samt slutprodukt (kryddväxt).
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet av projektet har varit ett mer kundanpassat koncept, vg processer, hårdvara, mjukvara och slutprodukt. Förväntade effekter är en större efterfrågan från matvarubutiker att köpa slutprodukten, liksom från slutkonsumenten, samt ett smidigare och mer lönsamt arbete för odlaren. På sikt kommer vårt koncept att möjliggöra en snabb expansion som kommer att ge en mer hållbar odling av grödor med exempelvis en lägre vattenförbrukning, decentralisering av odling, säsongsoberoende odling, grödor utan bekämpningsmedel och minskade CO2-tunga frakter.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts till största del enligt plan, med fokus på validering av affärsmodellen samt kundstyrt utvecklande av produkten, detta genom ett nära samarbete med pilotodlaren i Uppsala. Det har tagit längre tid än väntat att få igång pilotanläggningen, pga hårdvaruuppdateringar som gjorts manuellt, men dessa omarbetningar och det samarbete vi nu har utvecklat med produktionspartners, har gett både en bättre och mer användarvänlig produkt samt snabbare möjlighet till uppskalning.