Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Utveckling HCT-fordon Volvo; Energieffektivitet, framkomlighet, säkerhet och produktivitet

Diarienummer
Koordinator Volvo Technology AB - Advanced Technology & Research
Bidrag från Vinnova 12 000 000 kronor
Projektets löptid juni 2017 - oktober 2020
Status Avslutat
Utlysning Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI
Slutrapport 2016-05383eng.pdf(pdf, 9096 kB) (In English)

Syfte och mål

Transportbranschen behöver effektiviseras. Projektet har utrett fordonsfrågor för införandet av BK4 och längre kombinationer än 25,25 m i Sverige. Tester, analyser och utveckling av fordonskombinationer och typfordon som underlag för svensk och internationell lagstiftning, regelverk och standards. Mätbara mål: Minskad energiförbrukning med 7-30% 81 resultatrapporter för HCT-kombinationer Rekommendation till nordisk arbetsgrupp för HCT-regelverk 3D simulering av typfordon Sammanställning av regler som behöver tillkomma undantag för teknisk provning: 4

Resultat och förväntade effekter

Längre och tyngre kombinationerna visar stor potential för ökad energi- och transporteffektivitet. Fordonskombinationerna måste behandlas som en helhet. Viktiga krav är: Startbarhet, Framkomlighet, Stabilitet och körbarhetskrav bromsförmåga Metodutveckling avseende 3D modeller och bränsleuppföljning har gjorts. Prover och simuleringar har visat att lyfta axlar på kombinationen förbättrar både stabilitet i högfart och manövrerbarhet vid lågt lastad eller dellastad körningar. Regelverken i de nordiska länderna för HCT kombinationer måste koordineras i en grupp.

Upplägg och genomförande

Utvecklat försökskombinationer och sökt tillstånd för provning på allmän väg. Projektets försöksfordon som kör i åkeriers transportflöden och samlar in data genom att chaufförer fyller i blanketer med uppgifter om körningarna. Detta används sedan för att beräkna effekterna av HCT-fordonskombinationer vilket verifierat förbättrad energieffektivitet Genomfört fullskaliga prov på provbanor för att verifiera beräkningsmetoder. En större mängd fordonskombinationer har sedan simulerats. En kartläggning av befintliga regelverk för de nordiska länderna har gjorts.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 3 februari 2021

Diarienummer 2016-05383

Statistik för sidan