Utveckling av kvalitetssäkrad plattform med digitala test för industriteknisk gymnasieutbildning
Diarienummer | |
Koordinator | Svetskommissionen |
Bidrag från Vinnova | 750 000 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - november 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material |
Ansökningsomgång | Hållbar metallindustri - Kompetensförsörjning |
Viktiga resultat som projektet gav
För att kvalitetssäkra utbildningen av svetsare används ett internationellt erkänt utbildningssystem (IW). Prov har varit i pappersformat och rättats manuellt, vilket är tidskrävande och riskerar variation i bedömningen. För ökad tid för lärare med elever och jämnare kunskapsnivå har IW införts i en onlineplattform, med undervisningsmaterial, uppföljning och examinering. Genom digitalisering har förutsättningar skapats för ökad kvalitet och säkerhet i provhantering, uppföljning av elever samt ökad tid för lärarnas handledning för bättre resultat i elevernas utbildning
Långsiktiga effekter som förväntas
Genom att använda internationella riktlinjer med provfrågor på en onlineplattform säkerställs att: Konstant revidering av frågedatabasen kan ske Alla får samma nivå på frågor oavsett land Utbildningsmaterial matchar nivå och prov Alla får samma bedömning då frågorna rättas automatiskt Läraren får mer tid till elevinteraktion Diplomering sker direkt i plattformen
Upplägg och genomförande
Projektet har utförts i fem arbetspaket. AP1: Definition, uppbyggnad, framtagande av frågor/svar AP2: Programmering av onlineportal som läraren använder vid undervisning, uppföljning, och hantering av prov samt för hantering av utbildningsbevis AP3: Utvärdering steg 1 där två skolor utvärderat och rapporterat till projektet viktiga mätvärden för justering av portalen och systematiken AP4: Utvärdering steg 2 där ca 30 skolor har utvärderat den omarbetade portalen för slutlig justering AP5: Utvärderingen steg 1 & 2 har analyserats för att säkerställa om handledningstiden ökat