Utveckling av elektroplåt för elmotorer till fordon (E-STATE)
Diarienummer | |
Koordinator | Surahammars Bruks AB |
Bidrag från Vinnova | 5 908 000 kronor |
Projektets löptid | april 2021 - mars 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material |
Ansökningsomgång | Metalliska material för det elektrifierade samhället |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål var att utveckla en ny elektroplåtsort för elfordon som förbättrar motorns verkningsgrad med 1%. Ökad kunskap har uppnåtts om faktorer som påverkar materialet och motorns egenskaper och en ny plåtsort med lägre magnetiseringsförluster och högre hållfasthet har tagits fram. Prototypmotorer med det nya materialet är mindre och har bättre verkningsgrad är motorer med ett referensmaterial. 1%-målet borde kunna nås med en modifierad motordesign.
Långsiktiga effekter som förväntas
Den ökade förståelsen av sambanden mellan olika parametrar genom hela värdekedjan från material till elmotor leder till bättre förutsättningar att utveckla optimala produkter i framtiden. Förbättrade metoder för materialutveckling i laboratorieskala är viktigt för framtida framtagning av ny och bättre elektroplåt för elfordon. Resultaten visar att potentiellt kan en tunnare elektroplåt ge ännu bättre verkningsgrad för elmotorer i fordon och därmed längre räckvidd och/eller reducerade kostnader.
Upplägg och genomförande
Beräkningar visade vilka egenskaper hos stålet som är viktigast för elmotorns verkningsgrad. Laboratoriematerial framställdes och provades som grund för en ny stålsort som tillverkades i industriell skala. Detta nya stål karaktäriserades och användes i prototypmotorer som testades. Tillverkningen av stål och prototyper drabbades av olika problem vilket orsakade rejäla förseningar. Dock kunde de flesta planerade undersökningarna genomföras.