Utveckla reparation av MAR-M-247 med direkt energideposition (REP-MAR)
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2024 - februari 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovair - SMF flyg |
Ansökningsomgång | Innovair - SMF flyg våren 2024 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet gav värdefulla insikter om DED och HIP kan användas för att reparation av MAR-M247. Målen uppnåddes delvis, projektet det bevisade att DED kan användas för att fylla defekter och att interna sprickor kan elemineras. Men fortsatt process optimering för att deponera MAR-M247 krävs. Projekt demonstrerade både processen och legeringen har stor potential inom högtemperaturtillämpningar, vilket banar väg för framtida utveckling.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet förväntas leda till utveckling av nya, mer effektiva reparationsmetoder för MAR-M247 som minskar materialavfall och energiförbrukning. Detta kan bidra till lättare och mer hållbara högtemperaturkomponenter, vilket är avgörande för framtida flygmotorer. Vidare stärker projektet samarbeten och kunskapsutbyte, vilket banar väg för ytterligare forskning, innovation och kommersiell tillämpning inom avancerade legeringar och tillverkningsprocesser.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes med en projektgrupp som tidigare hade arbetat tillsammans, vilket bidrog till en effektiv arbetsprocess. Prioriteringar och ändringar genomfördes löpande. Trots en relativt tajt tidsplan flöt allt på enligt plan, även om vissa budgetjusteringar blev nödvändiga då testresultat och utvärderingar styrde nästa steg. Sammantaget utvecklades projektet som planerat med flexibla anpassningar, och samarbetet fungerade mycket bra.