Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Utveckla och validera kundmålgrupp

Diarienummer
Koordinator Asker Technologies AB
Bidrag från Vinnova 316 466 kronor
Projektets löptid november 2022 - mars 2023
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups
Ansökningsomgång Innovativa Impact Startups höst 2022

Viktiga resultat som projektet gav

Syfte och målet för projektet var att utvärdera om föreslagen ICP (ideal customer profile) har tillräckligt stort behov av Askers plattform samt tillräckligt hög betalningsvilja för att kunna skala Askers affär till lönsamhet. Projektet var framgångsrikt då vi utvärderat frågan och har fattat ett beslut. Tack vare projektet har vi kunnat fatta beslut i att omvärdera vår ICP och göra den mer konkret och riktad mot större organisationer.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet var framgångsrikt då vi kunde samla in data för att validera eller avfärda våra hypoteser. Genom den insamlade datan från exempelvis webbtrafik och marknadskampanjer fick vi de önskade effekter vi ville i form av att vi kunde fatta beslut i frågan om vi hade rätt ICP eller inte. Resultatet blev att vi fick positiva svar på 1 av 5 hypoteser ang vår ICP. De 4 hypoteser som fick ett negativt svar berodde på att vi har fel ICP.

Upplägg och genomförande

Projektet lades upp och genomfördes utifrån 3 delar: 1. Skapande av marknadskampanjer och säljmaterial 2. Genomförande av marknadskampanjer och säljaktiviteter 3. Säljmöten. Projektets upplägg var väldigt framgångsrikt för att kunna fatta beslut om identifierad ICP var rätt. Mål och delmål följdes upp regelbundet under projektets gång och därigenom kunde slutsatser dras.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 23 maj 2023

Diarienummer 2022-02223