Utveckla framtidens utveckling - En arena för organisatoriskt lärande om innovativ utveckling inom vård och omsorg
Diarienummer | |
Koordinator | Karolinska Institutet - Institutionen för lärande, informatik, management och etik |
Bidrag från Vinnova | 1 600 000 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - oktober 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationsledning och organisering – nyttiggörande av kunskap för ökad innovationsförmåga |
Ansökningsomgång | Innovationsledning och organisering - nyttiggörande av kunskap för ökad innovationsförmåga, 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Via en interaktiv lärandearena var syftet att öka utvecklares och organisationers kompetens och kapacitet att leda, stödja och skapa förutsättningar för systemövergripande innovativ utveckling för att hantera vårdens- och omsorgens utmaningar. Arenan avsåg bidra till ökad organisatorisk kompetens via en kritisk massa utvecklare i tre regioner och tre kommuner med förmåga att använda systemsyn; perspektivväxlande; kunskap om olika förändrings- och lärandeprocesser och utvecklares roll samt förutsättningar för och anpassning av arbetssätt vid dessa processer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Lärandearenans mål var att bidra till att deltagare reflekterat kring, tillgodogjort sig och tillämpat multifacetterad utvecklingskunskap för att jobba med deltagande organisationers utmaningar. Arenans form, innehåll och pedagogik testades och utvecklades för att underlätta djuplärande och beteendeförändring. Pandemin gav möjlighet till test under utmanande förhållanden vilket skapade nya lösningar. Kunskaper tillämpades i egna arbeten och i utvärderingar har deltagarna beskrivit förändring och breddning av synsätt, förklaringsmodeller och arbetssätt.
Upplägg och genomförande
Under 2,5 år har deltagare från tre regioner och tre kommuner samt forskare från tre universitet tillsammans genomfört sju digitala och tre fysiska 2-dagars workshops samt sju interaktiva möten. Upplägget underlättade interaktion och gemensamt djuplärande och använde insikter från flera delvis överlappande kunskapsområden och olika systemnivåer - uppgifts-, individ-, grupp-, organisations- och samhällsnivå. Arenan ville bidra till den mångfacetterad förståelse som behövs för att hantera förändring i komplexa sammanhang, vilket ofta berör flera nivåer.