Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Ut ur bubblan: Trygga rum för svåra samtal

Diarienummer
Koordinator SÖDRA MEDBORGARPRESS I STHLM AB - DirektPress Södra Sidan
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid maj 2019 - januari 2020
Status Avslutat
Utlysning Social innovation
Ansökningsomgång Utveckla och testa en social innovation - steg 1 2019

Syfte och mål

Inom ramen för lokaltidningskedjan DirektPress har vi sjösatt kommunikationsprojektet #EttSthlm, som syftat till att inspirera läsare/användare över hela stan att i högre grad vilja föra samtal med varandra över sociala och etniska gränser. Vi har genomfört ett bred palett av aktiviteter, matchningsexperiment och publiceringar i artikel-, poddcast-, och videoformat, bland annat med hjälp av portabla tunnelbanesäten där vi sammanfört främlingar i spontana samtal på stan. Vi har lyckats väl med våra aktivitetsmål men inte nått ända fram när det gäller engagemang och deltagande.

Resultat och förväntade effekter

Genom våra experiment har vi fått bekräftat, och även kunnat demonstrera för en bred publik, det som varit projektets utgångspunkt: att det finns en utbredd efterfrågan på nya sätt att prata "över gränserna" och att det finns en stor kompetens bland många stockholmare att göra det när man väl får chansen. Vi har fått hundratusentals stockholmare att återkommande ta del av en diskussion om hur vi kan bryta vi-och-dom-gränserna inom staden. Vi har dock funnit att det har varit svårare än vi trott att slå igenom på sociala medier och vi nådde inte fullt ut de spridningsmål vi hade satt upp.

Upplägg och genomförande

Vi testade en bred uppsättning innovativa verktyg för att nå projektmålen. Bland annat utvecklade vi en modell med portabla tunnelbanesäten där vi bjöd ihop främlingar att diskutera kontroversiella ämnen och skapade videoklipp som på olika sätt diskuterade identitet, fördomar och behovet av överbryggande dialog. Under andra halvan av projektperioden fokuserade vi tydligare på målgruppen ungdomar i gymnasieåldern och fann att vårt innehåll blev både vassare och mer uppskattat när vi snävade in vår målgrupp och höll fast i ett tema över tid med hjälp av vanliga tidningsartiklar.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 20 mars 2020

Diarienummer 2019-01688

Statistik för sidan