Tillverkning av Al-MMC bromsskivor av återvunna Al-Si-legeringar
Diarienummer | |
Koordinator | Tekniska Högskolan i Jönköping AB |
Bidrag från Vinnova | 3 904 348 kronor |
Projektets löptid | juni 2022 - maj 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material |
Ansökningsomgång | Hållbar metallindustri - Materialförsörjning |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har behandlat utmaningar med att använda återvunna aluminiumlegeringar för att producera aluminiumbaserade kompositer. Resultaten indikerar att användningen av återvunna legeringar är en realistisk möjlighet utan att det behöver kompromissas med den mekaniska responsen och den termofysiska prestandan. Slittesterna visar att aluminiumkompositen ger lägre utsläpp av partiklar jämfört med gjutjärn, vilket gör den till en kandidat för framtida bromsskivor som ska uppfylla Euro7-förordningen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets långsiktiga effekt blir förhoppningsvis en ökad användning av aluminiumbaserade kompositer från återvunna legeringar i bilkomponenter för att främja produktionen av framtidens lätta och hållbara fordon. Aluminiumbaserad komposit är ett realistiskt kandidatmaterial för pålitliga och miljövänliga bromsskivor för elfordon.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes i gott samarbete mellan projektpartners. Inledningsvis genomfördes en omfattande karakterisering av kompositmaterial producerade med olika mängder matrismaterial av återvunnen aluminiumlegering. Experimenten omfattade mikrostrukturanalys, mekaniska egenskaper vid rumstemperatur och förhöjd temperatur, termofysiska egenskaper vid rumstemperatur och förhöjd temperatur samt slitage- och utmattningsprovning. Efterföljande tester behandlade de viktigaste egenskaperna som krävs för tillförlitliga bromsskivor för bilar.