Tillgängliga och effektiva Omnikanaler förutsättningen för en hållbar handel
Diarienummer | |
Koordinator | Lindholmen Science Park AB |
Bidrag från Vinnova | 2 414 034 kronor |
Projektets löptid | september 2023 - mars 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Klimatneutral e-handel |
Ansökningsomgång | Klimatneutral e-handel - våren 2023 |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet var att bygga kunskap kring och skapa förutsättningar för företag att bygga hållbara omnikanaler och möjliggöra för konsumenter i olika geografiska området att handla hållbart - ett resultat som har uppnåtts. Projektet har resulterat i ett omfattande resultat, byggt på dataanalys och sammanställning, workshops och intervjuer som i sin tur genererat kunskap kring CO2-utsläpp från produkter i tre branscher, från olika leverans- och köpsätt och från konsumenter i olika geografier.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet har stor potential att fungera vägledande i handlares, kommuners samt till viss del transportörers och check-outleverantörers arbete med att minska CO2-utsläpp i e-handelsleveransen. Projektet förväntas ha fått en långsiktig påverkan hur de deltagande handlarna och kommunerna arbetar för att minska utsläppen från både butiks- och e-handel och hur de arbetar med konsumentinformation. Projektet förväntas även fungera som en utgångspunkt för kommande innovationsprojekt.
Upplägg och genomförande
Projektets metoder byggde i huvudsak på: 1. Systematiskt litteraturgranskning och utveckling av ramverk. 2. Insamling, analys och sammanställning av utsläppsdata från samtliga deltagande handlare. 3. Intervjuer med kommuner. 4. Flertalet fysiska och digitala workshop 5. Gemensamt framtagande av en Vägivisare Metoderna upplevs av projektgruppen som framgångsrika. Tidplanen hölls till stor del - dock flyttades slutdatum för projektet fram något för att kunna sprida resultaten på bästa sätt.