Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Teaching Analytics - att organisera och leda datadriven skolförbättring

Diarienummer
Koordinator NextStep Enterprise AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid april 2021 - april 2022
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups
Ansökningsomgång Innovativa Startups steg 1 våren 2021

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med det här projektet har handlat om att utveckla en smart och automatiserad funktion i konceptet Teaching Analytics (TA) för att stödja rektorer att organisera och leda datadriven skolförbättring. Målet uppfylldes genom att 1) visualisera en förändringsprocess i två steg och genom att 2) utveckla 12 kvalitativt skilda analyser som presenteras för användaren. Ytterligare en del av den smarta feedbacken har handlat om att presentera resultatet i nya typer av stapeldiagram för att hjälpa rektorerna med analysen.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektets resultat är att Teaching Analytics nya funktionalitet med smart och automatiserad feedback är nu en integrerad del av konceptet. De positiva effekterna genom utvecklingen av smart och automatiserad feedback förbättrar samtalsklimatet, medskapande av verksamhetens mål och en gemensam syn på undervisningen. Genom att analysera och utvärdera skolans undervisning får rektorer verktyg att leda och organisera skolutveckling mot skolans verksamhetsidé.

Upplägg och genomförande

Projektet har genomfört i fem olika steg: 1) Utveckling och validering av smart och automatiserad feedback 2) Test och validering 3) Validering och rättning 4) Driftsättning 5) Användartester på kunder

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 13 maj 2022

Diarienummer 2021-00061