Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Tång - framtidens livsmedel

Diarienummer
Koordinator BOHUS SEACULTURE AB - Gåsö arkipelagen
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid november 2019 - oktober 2020
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups
Ansökningsomgång Innovativa startups steg 1 (höst 2019)

Syfte och mål

Vi har i projektet lyckats ta fram en ny men traditionell process att hantera sockertång som gör den till en attraktiv råvara och konsument produkt. Processerna är enkla och kostnadseffektiva och ger god hållbarhet och kvalitet. De nya processerna är ett bra komplement till redan kända konserveringsmetoder som torkning och frysning. Under projektet har vi också tagit fram en grafisk profil med tydligt formspråk och en ny logo. Vi har varumärkesskyddat två produkter samt lanserat ytterligare en produkt. Vi har skapat en kunddatabas (CRM) för att hantera våra kundkontakter.

Resultat och förväntade effekter

Bohus SeaCulture har skapat rutiner för att paketera sockertång i olika format som ger olika möjligheter att ta in sockertång i produktionskedja. Vi kan nu erbjuda livsmedelstillverkarna en optimal råvara som kan tillsättas på det sätt som passar. Varje produkt har ett förvaring sätt som är standar inom livsmedelsindustrin. En konsumentprodukt lanserades sommaren 2020 och har fått ett mycket bra mottagande. Vi har fått igång försäljning till délibutiker. Försäljning till större producenter är långsammare och vi har två projekt igång som kan innebära stora intäkter i framtiden.

Upplägg och genomförande

Projektets upplägg och genomförande blev mycket bra. Vi fick tidigt kontakt med RI.SE som snabbt gav oss möjlighet att göra försök i labskala. Vi fick kontakt med ScandicPelagic som i vanlig fall processar sill. De delade med sig av sina kunskaper. Vi hyrde in oss i deras lokaler som är anpassade förlivsmedelsproduktion och ligger i närheten. Vi kunde snabb skapa en produkt för delibutiker iom att vår grafiska profil var klar och lanserad SaltTång till midsommar. Alla bitar föll på plats. Nu starta arbetet med att få större livsmedelsporducenter att skapa en konsumentprodukt .

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 4 december 2020

Diarienummer 2019-04095

Statistik för sidan