Stöd till nystartade företag via excellenta inkubatorer: Create
Diarienummer | |
Koordinator | Create Business Incubator Mälardalen AB |
Bidrag från Vinnova | 17 850 000 kronor |
Projektets löptid | juli 2020 - juni 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Inkubationsstöd |
Ansökningsomgång | Stöd till nystartade företag via excellenta inkubatorer |
Syfte och mål
Projektet syftar till att stötta utvecklandet av innovativa startups med en plan för nå maximal impact på nationella och internationella marknader med en hållbar lönsamhet och tillväxt. Genom att tillgängliggöra energi kompetenser, teamtutvecklingsverktyg, specialister och kundverifieringar säkerhetsställs att livskraftiga innovativa startups blir blivande tillväxtbolag. Syftet är också att stärka samverkan med Sveriges inkubatorer genom att erbjuda möjligheten till STEP, Creates forskningsbaserade program för att utveckla högpresterande och välfungerande team.
Förväntade effekter och resultat
Effektivare verifiering och utveckling av nya affärsidéer. Effekten av processen och verktygen är att startupsen höjer sin kompetens och det resulterar i att nå konkurrenskraft snabbare och säkrare. Genom att säkerställa progress hos startupsen och tillgång till rätt kompetens ökar sannolikheten för dem att nå framgångsrik teknikutveckling och kommersialisering. I förlägningen är en förväntad effekt att vi ska attrahera och utveckla startups som blir tillväxtbolag som utvecklar näringslivet i Mälardalen.
Planerat upplägg och genomförande
Det planerade upplägget bygger på en tydlig process med inbyggd kvalitetssäkring, enhetlig dokumentation samt ”gates” för att komma vidare i inkubationen. Detta för att säkerhetställa hög kvalité mot startupen samt skapa förutsättningar för att snabbare komma ut på marknaden eller göra en ”Pivot”. Genomförandet bygger på att utveckla relevanta verktyg, strukturkapital samt knyta till sig rätt kompetenser. Vid alla beslut om insatser, intag och förläggningar närvarar majoriteten av affärsutvecklarna samt verksamhetsledare och besluten dokumenteras.