Smart landsbygd - autonoma lättransporter för landsbygd/glesbygd och mindre tätorter
Diarienummer | |
Koordinator | Region Västerbotten - Glesbygdsmedicinskt Centrum |
Bidrag från Vinnova | 1 025 825 kronor |
Projektets löptid | maj 2020 - mars 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Ansökningsomgång | Innovationer för ett digitaliserat och automatiserat transportsystem för människor och gods |
Syfte och mål
Projektet har byggt ett nätverk och en plattform för glesbygdens framtida elektriska och autonoma transportsystem. Myndigheter och andra aktörer har fått en bättre förståelse för både sina egna och andras transportbehov och en gemensam bild av hur framtidens transportsystem kan utformas för att fungera i glesbygd. Projektet har varit mycket framgångsrikt sånär som på ambitionen att vrida fokuset för det svenska innovationssystemet till glesbygdens transporter där det mesta transportarbetet, de största utsläppen och de största transportbehoven finns.
Resultat och förväntade effekter
Projektets kärna är det nätverk som skapats. Nya samarbeten har uppstått och personal har också bytt jobb inom nätverket. Projektet har lett till nya initiativ inom inriktningar hos enskilda projektparter men också bidragit till att lyfta betydelsen av transporter utanför urbana miljöer. Inte minst har projektet delat insikten om att framtiden är möjlig redan nu. Storstadens trafikmiljöer är för komplexa för dagens autonoma teknik men landsbygdens enklare vägnät, glesare trafik och tolerantare trafikanter gör att ett autonomt transportsystem skulle kunna sjösättas nu.
Upplägg och genomförande
Projektet utvecklades starkt i tre olika dimensioner. Projektet gick från ett stuprörstänkande till en bredare arena, med t.ex. nationell livsmedelsförsörjning, katastrofberedskap och cybersäkerhet, för att ytterligare öka värdeskapandet. Nätverket utvidgades snabbt bortom projektpartnerna, vilket speglar behovet av att bygga kunskap om glesbygdens transporter. Projektet vidgades också i metodriktning, både i riktning mot policy, praxis och regelverk, och mot medborgardialog, bl.a. med nära dialoger med Länstrafiken och Bussgods och med ett publikt event.