Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Skrota gamla bränsleslukare för elcykel

Diarienummer
Koordinator Trivector Traffic AB
Bidrag från Vinnova 296 000 kronor
Projektets löptid september 2021 - mars 2022
Status Avslutat
Utlysning Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet
Ansökningsomgång Förändrade resvanor - hållbar mobilitet - Undersök, utveckla och testa beteendeförändrande lösningar som bidrar till klimatneutrala och hälsosamma resvanor

Syfte och mål

Syftet med denna studie var att undersöka huruvida en svensk skrotningspremie till inköp av elcykel kan vara ett effektivt styrmedel för att påskynda utfasningen av äldre personbilar till förmån för mer hållbar och hälsosam mobilitet. Målet var att sammanställa styrmedlets potentiella effekter på de transportpolitiska målen. Slutsatsen är att en öronmärkt skrotningspremie till inköp av elcykel kan bidra med betydande miljö- och hälsonyttor. För att styrmedlet ska få acceptans behöver det troligtvis utformas på ett sätt som tar hänsyn till olika samhällsgruppers behov.

Resultat och förväntade effekter

Resultatet visar att en öronmärkt skrotningspremie kan leda upp till 550 000 ton minskade koldioxidutsläpp och drygt 25 mdkr i hälsovinster fram till år 2030. Styrmedlets effekter och kostnadseffektivitet beror på en rad antaganden, främst antalet som tar del av premien, kontrafaktisk körsträcka och kvarvarande brukningstid för skrotbilen, substitutionseffekten av elcykling, samt utsläpp och körsträcka med ett eventuellt ersättningsfordon. Intresserade respondenter är generellt mer högutbildade, har större inkomster och/eller bor i mer urbana områden än genomsnittet.

Upplägg och genomförande

I studien genomfördes en enkätundersökning riktad till 3000 bilägare i Sverige. Styrmedlets potentiella effekter på koldioxidutsläpp, hälsa och sociala aspekter analyserades. Efter genomförandet av datainsamling, analys och färdigställande av ett rapportutkast hölls ett referensgruppsmöte med experter inom trafikanalys, klimatfrågor och transportpolicy från ett antal statliga organisationer.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 maj 2022

Diarienummer 2021-03030

Statistik för sidan