Skolhållplatsen- En framtidsprototyp för barns mobilitetsmiljöer
Diarienummer | |
Koordinator | Beteendelabbet AB |
Bidrag från Vinnova | 714 722 kronor |
Projektets löptid | maj 2024 - februari 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Framtidsprototyper inom hållbar mobilitet |
Ansökningsomgång | Gestalta framtidens hållbara lösningar inom mobilitets- eller matsystemet |
Viktiga resultat som projektet gav
I Januari implementerades Skolhållplatsen, en mobilitetslösning som föreställer sig ett samhälle utan bilar, där skolan ansvarar för elevernas transporter. Tillsammans med elever och pedagoger utforskade vi framtiden under en vecka på Herstön. Elever tyckte att Skolhållplatsen skapade kreativitet, lugn och var något de ville se på fler platser i Luleå. Pedagoger såg prototypen som ett förlängt klassrum, vilket initialt inte tanken med prototypen, men spännande att utforska i framtida skolmiljön.
Långsiktiga effekter som förväntas
"Jag tycker det är bra, för då får vi barn också vara med och bestämma i samhället, inte bara vuxna, säger Juviana, som går i årskurs 6 på Hertsöskolan." Juvianas röst är en av flera som vi hoppas kommer komma fram i framtida mobilitetsdebatter. Vårt mer långsiktiga mål är att vår framtidsprototyp ska bli en gnista för minder snack och mer handling mot en mer hållbar, inkluderande och hälsosam stads- & mobilitetsutveckling.
Upplägg och genomförande
Genom barns direkta deltagande samlades värdefulla insikter kring dreas faktiska behov och idéer för hur de vill att sin skolresa och skolmiljö ska se ut. Genom en beteendedriven designprocess utvecklandes en framtidsprototyp som möjliggjorde att elever och pedagoger konkret kunde uppleva och testa ett potentiellt framtidsscenarion. Vilket gav en bättre förståelse för vilka behov och beteenden som uppstår i en mer hälsofrämjande mobilitets- & skolmiljö.