Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Skolhållplatsen- En framtidsprototyp för barns mobilitetsmiljöer

Diarienummer
Koordinator Beteendelabbet AB
Bidrag från Vinnova 714 722 kronor
Projektets löptid maj 2024 - februari 2025
Status Avslutat
Utlysning Framtidsprototyper inom hållbar mobilitet
Ansökningsomgång Gestalta framtidens hållbara lösningar inom mobilitets- eller matsystemet

Viktiga resultat som projektet gav

I Januari implementerades Skolhållplatsen, en mobilitetslösning som föreställer sig ett samhälle utan bilar, där skolan ansvarar för elevernas transporter. Tillsammans med elever och pedagoger utforskade vi framtiden under en vecka på Herstön. Elever tyckte att Skolhållplatsen skapade kreativitet, lugn och var något de ville se på fler platser i Luleå. Pedagoger såg prototypen som ett förlängt klassrum, vilket initialt inte tanken med prototypen, men spännande att utforska i framtida skolmiljön.

Långsiktiga effekter som förväntas

"Jag tycker det är bra, för då får vi barn också vara med och bestämma i samhället, inte bara vuxna, säger Juviana, som går i årskurs 6 på Hertsöskolan." Juvianas röst är en av flera som vi hoppas kommer komma fram i framtida mobilitetsdebatter. Vårt mer långsiktiga mål är att vår framtidsprototyp ska bli en gnista för minder snack och mer handling mot en mer hållbar, inkluderande och hälsosam stads- & mobilitetsutveckling.

Upplägg och genomförande

Genom barns direkta deltagande samlades värdefulla insikter kring dreas faktiska behov och idéer för hur de vill att sin skolresa och skolmiljö ska se ut. Genom en beteendedriven designprocess utvecklandes en framtidsprototyp som möjliggjorde att elever och pedagoger konkret kunde uppleva och testa ett potentiellt framtidsscenarion. Vilket gav en bättre förståelse för vilka behov och beteenden som uppstår i en mer hälsofrämjande mobilitets- & skolmiljö.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 31 mars 2025

Diarienummer 2024-00697