SIVERT 2
| Diarienummer | |
| Koordinator | Volvo Personvagnar AB - Volvo Car Corporation |
| Bidrag från Vinnova | 15 161 354 kronor |
| Projektets löptid | april 2022 - september 2025 |
| Status | Avslutat |
| Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
| Ansökningsomgång | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - december 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har omfattat verifiering av fordonskomponenter för trådlös kommunikation, från simuleringar i tidiga projektfaserna till verifiering i kompletta fordon. Verifieringsmetoderna har täckt hela OSI-modellen, från både RF-nivå till end-to-end-verifiering. De ursprungliga projektmålen har till största delen uppnåtts. På grund av komplexiteten i end-to-end-verifieringen behövde vi göra vissa avgränsningar i projektets omfattning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har levererat ett simuleringsverktyg som omfattar 5G- och V2X-kommunikation på systemnivå, vilket faciliterar konceptutvärdering i projektets tidiga faser. Verktyget kommer publiseras för att främja samarbeten och vidareutveckling. Testmetoder för cellulär kommunikation har utvecklats för verifiering av personbilar och lastbilar. RISE och RanLOS kan erbjuda kommersiella tester av trådlös kommunikation för fordon. Utöver detta har testmetoder för E2E verifiering utvecklats.
Upplägg och genomförande
Projektet var indelat i tre delar: 1) Fokuserar på tidiga konceptfaser utan tillgänglig hårdvara. Målet var att vidareutveckla simuleringsramverket från SIVERT1. 2) Täcker utvecklingsfasen där prototyper byggs och verifieringsmätningar görs. Denna del bygger vidare på testmetoder från SIVERT1 och utökar dem för att verifiera 5G och V2X. 3) Fokuserar på end-2-end testning, där mestadels av testningen görs i utveckligsfasen.