Secondhand prisjämförelse - Matter Impact
Diarienummer | |
Koordinator | Matter Impact AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | april 2021 - januari 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet var att utveckla en produkt för att enklare hitta och prisjämföra second hand-kläder på nätet. Vi lyckades minimera alla stora risker i början av projektet och lansera en MVP av produkten inom ramen för projektet. Vi arbetade nära kunder och användare genom hela projektfasen vilket resulterade i en produkt som motsvarar förväntningarna vårt kundsegment har.
Långsiktiga effekter som förväntas
I projektet ville vi förutom att utveckla en fungerande produkt också validera affärsmodellen och etablera partnerskap med kunder. Detta lyckades vi göra och har idag ett antal betalande kunder och användare. Förväntade effekter vi hade innan projektets start var att produkten främjar cirkulära/hållbara affärsmodeller, främjar mindre andrahandsbutiker & främjar billigare konsumtion av kvalitetsprodukter. Vi har framgångsrikt slutit avtal med cirkulära, mindre andrahandsbutiker och synliggjort kvalitativa produkter på vår plattform.
Upplägg och genomförande
Att arbeta tätt i ett tvärfunktionellt, kompetent team i moderna metoder för produktutveckling har varit en mycket givande strategi för oss, då vi på ett kostnadseffektivt sätt gått från idé till en MVP under projekttiden. Det viktigaste för oss var att inhämta feedback från användare och kunder tidigt i processen men också under hela projektet.