SCRIIN Spire - gamification
Diarienummer | |
Koordinator | SCRIIN AB |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | april 2020 - augusti 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 2 våren 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Inom detta projekt var målet att utveckla “SCRIIN spire” - en tjänst som kraftigt hjälper våra användare att balansera sin tid mellan skärm och andra aktiviteter genom INSPIRATION, UTMANINGAR och VÄGLEDNING. Genom detta projekt har vi designat och utvecklat tjänsten, samt testat den på ett större antal testanvändare.
Långsiktiga effekter som förväntas
Utveckling har genomförts enligt plan och till stor del med de funktioner/egenskaper vi trodde skulle behövas. Feedbackan har varit positiv från de använder som testat men antalet användare har inte nått de mål vi estimerade vid projektstart. Detta är till stor del orsakat av Coronan
Upplägg och genomförande
Det upplägg vi hade för projektet (med användarstudier, designfas, implementering, testning) tycker vi var helt rätt. Vi ser även att teknikkunskaper varit god i teamet som arbetet med projektet. Vissa delar har försvåras pga av pandemin (ex användarstudier och testning/feedback), men även där har vi lyckats uppfylla alla delar vi planerade initialt. Det vi inte riktigt uppnått är den användarbas vi hoppats på. Delvis för att rekryteringen av nya användare skulle gå genom skolor och dessa har till viss del varit stängda under pandemin.