Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Samverkan kring välfärdsteknik genom studenters horisontspaning och stärkt VFU i kommunal vårdverksamhet

Diarienummer
Koordinator Örebro universitet - Örebro universitet Inst f Hälsovetenskaper
Bidrag från Vinnova 1 968 784 kronor
Projektets löptid mars 2022 - februari 2024
Status Avslutat
Utlysning Utbildningssamverkan
Ansökningsomgång Utbildningssamverkan och arbetsintegrerat lärande - modell- och metodutveckling 2021

Viktiga resultat som projektet gav

Projektets mål var att sjuksköterskeutbildningen ska bidra till ökad användning av välfärdsteknik inom vård och omsorg. Delmål var att i samverkan designa kursaktiviteter på campus och under verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Utöver detta avsåg vi att undersöka och beskriva aktörernas samspel kring VFU i kommunal vård. Målen har nåtts genom att gemensamt utveckla läraktiviteter som har förankrats och genomförts i sjuksköterskeprogrammet. Undervisning i välfärdsteknik samt examinationsdel integrerades i kurs och studenternas sista kommunala VFU.

Långsiktiga effekter som förväntas

Kvalitet i professionsutbildningars VFU bygger på utvecklat samspel mellan lärosäte och verksamheter. I kommunikationen blir det ofta ”vi och dom” vilket hämmar utveckling och utbildningskvalitet. Utbildningens mål upplevs ofta som alltför abstrakta och studenter upplever skillnader mellan vad som undervisas och vad de möter i praktiken. Under vårt 2-åriga projekt har workshops utgjort en arena där olika behov och karaktäristik diskuterats. Utöver de konkreta projektmålen har detta skapat starkare förutsättningar för fortsatt samspel.

Upplägg och genomförande

Projektets upplägg med återkommande workshops med aktörer från aktörer från lärosäte och kommunal vård/omsorg har varit lyckat. Tillsammans har vi identifierat behov och väg framåt gällande kunskap och implementering av välfärdsteknik inom äldreomsorgen där lärosätets studenter kan utgöra en katalyserande faktor. Studentperspektivet har varit centralt och realiserades genom att en programstudent engagerades och utgjorde en positiv kraft och säkerställde perspektivet utöver studenters deltagande i workshops och fokusgrupp.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 24 maj 2024

Diarienummer 2021-04116