Samverkan kring välfärdsteknik genom studenters horisontspaning och stärkt VFU i kommunal vårdverksamhet
Diarienummer | |
Koordinator | Örebro universitet - Örebro universitet Inst f Hälsovetenskaper |
Bidrag från Vinnova | 1 968 784 kronor |
Projektets löptid | mars 2022 - februari 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utbildningssamverkan |
Ansökningsomgång | Utbildningssamverkan och arbetsintegrerat lärande - modell- och metodutveckling 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål var att sjuksköterskeutbildningen ska bidra till ökad användning av välfärdsteknik inom vård och omsorg. Delmål var att i samverkan designa kursaktiviteter på campus och under verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Utöver detta avsåg vi att undersöka och beskriva aktörernas samspel kring VFU i kommunal vård. Målen har nåtts genom att gemensamt utveckla läraktiviteter som har förankrats och genomförts i sjuksköterskeprogrammet. Undervisning i välfärdsteknik samt examinationsdel integrerades i kurs och studenternas sista kommunala VFU.
Långsiktiga effekter som förväntas
Kvalitet i professionsutbildningars VFU bygger på utvecklat samspel mellan lärosäte och verksamheter. I kommunikationen blir det ofta ”vi och dom” vilket hämmar utveckling och utbildningskvalitet. Utbildningens mål upplevs ofta som alltför abstrakta och studenter upplever skillnader mellan vad som undervisas och vad de möter i praktiken. Under vårt 2-åriga projekt har workshops utgjort en arena där olika behov och karaktäristik diskuterats. Utöver de konkreta projektmålen har detta skapat starkare förutsättningar för fortsatt samspel.
Upplägg och genomförande
Projektets upplägg med återkommande workshops med aktörer från aktörer från lärosäte och kommunal vård/omsorg har varit lyckat. Tillsammans har vi identifierat behov och väg framåt gällande kunskap och implementering av välfärdsteknik inom äldreomsorgen där lärosätets studenter kan utgöra en katalyserande faktor. Studentperspektivet har varit centralt och realiserades genom att en programstudent engagerades och utgjorde en positiv kraft och säkerställde perspektivet utöver studenters deltagande i workshops och fokusgrupp.