Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

SacsiN

Diarienummer
Koordinator SacsiN AB
Bidrag från Vinnova 1 998 495 kronor
Projektets löptid december 2020 - november 2021
Status Avslutat
Utlysning Digital säkerhet och tillförlitlighet
Ansökningsomgång Standardisering som verktyg för ökad konkurrenskraft

Viktiga resultat som projektet gav

SacsiN har uppnått sitt mål att skapa en digital industrioberoende metod för utbyte av data inom hållbarhet och ”compliance” baserat på befintliga standarder. Att använda metoden stärker svenska företags konkurrenskraft för transparens kring sina produkter. SacsiN ger också korrekt information för att beräkna CO2-påverkan med mätningar i hela leverantörsnätverket. Med SacsiN kan köpare välja det "hållbara och säkra produktalternativet" baserat på fakta.

Långsiktiga effekter som förväntas

SacsiN-metoden kan användas av företag av alla storlekar och branscher över hela världen. Den unika logiken ger spårbarhet, på produktnivå i leverantörsnätverket, från ”Tier 1 till gruvan”. Digitaliseringen skapar stora kostnadsbesparingar. SacsiN-metoden testades konceptuellt av den största projektmedlemmen och en av dess huvudleverantörer. Genom att använda en projektutvecklad testmjukvara kan metoden skicka förfrågningar och ta emot svar för utbyte av hållbarhets- och ”compliance” information.

Upplägg och genomförande

SacsiN-projektet har tillsammans med 20 medlemmar från 14 företag och myndigheter inom olika områden och branscher genomfört 9 huvudworkshops för att ta fram dokumentation och utveckla SacsiN-metoden. Tredjepartsrådgivning och design mottogs angående teknik och mjukvaruutveckling. SacsiNs projektplan innehöll 8 arbetspaket som alla har levererats i tid och på budget.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 5 februari 2022

Diarienummer 2020-04415