Röstbaserade stöd för förare
Diarienummer | |
Koordinator | Nagoon AB |
Bidrag från Vinnova | 500 324 kronor |
Projektets löptid | april 2022 - december 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - december 2021 |
Slutrapport | 2021-05048sv.pdf (pdf, 265 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Talgränssnitt är ett effektivt sätt att förmedla komplex information som rätt utformad kan hjälpa förare att bättre uppfatta trafiksituationer och undvika potentiella faror. Det kvarstår dock många frågor kring hur utformningen av talgränssnitten påverkar förarens uppmärksamhet och förmåga att framföra bilen. Detta förstudieprojekt gick ut på att undersöka vilka metoder som kan användas för att skapa riktlinjer för hur talgränssnitt som används av förare bör utformas.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet nådde alla utsatta mål. och konsortiet förbereder nu en ansökan till FFI:s vårutlysning.
Upplägg och genomförande
Nagoon ansvarade för den tekniska utvecklingen inom projektet och satte upp en testmiljö för att monitorera personer i simulerade förarsituationer för att utföra tester som så mycket som möjligt liknar en faktisk förares situation vid användandet av talbaserade stöd. KTH ansvarade för att forskningen genomfördes på ett etiskt och metodologiskt korrekt vis och svarade för att projektet hölls uppdaterat med de senaste forskningsrönen. Samarbetet fungerade väl under hela projektets löptid.