Rörliga landsbygder
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Luleå tekniska universitet Inst f system- och rymdteknik |
Bidrag från Vinnova | 3 000 000 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - oktober 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Syfte och mål
Syftet är att effektivisera kollektivtrafiken genom samordning av samhällsbetalda resor med andra trafikslag. Mål: Anropsstyrd kollektivtrafik (DRT-demand response trafic) i pilotkommunerna inkluderar alla tillgängliga trafikslag för bästa service till boende på landsbygder och minskad miljöpåverkan.
Förväntade effekter och resultat
Med samverkan i transportsystemet får fler tillgång till transporterna och dessa effektiviseras. Resultatet blir bland annat ett bättre utnyttjande av vägarna, bättre tillgänglighet på landsbygden, samt en bättre miljö med minskad klimatbelastning. PM kommer att ha potential att öka effektiviteten och leverera bättre tjänster för kollektivtrafiken. Samarbete mellan olika yrken och trafikanter kommer att förbättras, trafikrörelserna på landsbygder optimeras för alla, istället för att suboptimeras för enskilda.
Planerat upplägg och genomförande
RörLa avser identifiera förutsättningarna för att genomföra pilotverksamhet med PM i två pilotkommuner samt testa metoden i digitala tvillingar för ytterligare en kommun. I en innovationsprocess för cirkulära affärsmodeller kommer vi analysera möjliga nya prissättningar och andra incitament för bastjänsterna inom lokala transportsektorer. Projektet kommer anpassa PM till Länstrafiken i Norrbottens (LiN) och deras samverkanspartners olika system och ge stöd åt samordning och ruttoptimering av kollektivtrafiken baserat på AI.