Robust och Multidisciplinär Design Optimering av Fordonsstrukturer
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar Aktiebolag - Avd 93720, PVÖS23 |
Bidrag från Vinnova | 2 660 116 kronor |
Projektets löptid | augusti 2014 - maj 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Fordons- & Trafiksäkerhet 2014-03-12 |
Slutrapport | 2014-01340eng.pdf(pdf, 605 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Huvudsyftet med det här projektet är att identifiera effektiva metoder för att genomföra robust och multidisciplinär optimering av fordonsstrukturer, samt att säkerställa att den genererade kunskapen implementeras i industriell användning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Effektiva metoder för att genomföra storskalig icke-deterministisk och multidisciplinär optimering av fordonsstrukturer har utvecklats och verifierats. Resultaten presenteras i ett antal tidskriftsartiklar och två doktorsavhandlingar. Implementering av de beskrivna metoderna i produktutvecklingsprocessen leder till förbättrade egenskaper, t.ex. minskad massa och förbättrad krocksäkerhet.
Upplägg och genomförande
Arbetet omfattar utvärdering av befintliga metoder och, vid behov, utveckling av nya förbättrade metoder. Metoderna har verifierats både m.h.a. akademiska exempel och komplexa industriproblem.