Road Data Lab
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Research Institutes of Sweden AB, Lund |
Bidrag från Vinnova | 2 874 647 kronor |
Projektets löptid | december 2019 - mars 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Datadriven innovation |
Ansökningsomgång | Datalabb och datafabrik som nationell resurs - 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Det övergripande målet för Road Data Lab-projektet (RoDL) var att etablera en samarbetsplattform kring öppen data för vägar. Vår ambition var att etablera en plattform bestående av teknisk infrastruktur, juridisk ram, kunskapsbas och affärsmodellstöd. Vi ville också publicera ett antal datamängder i kopplade till vägar.
Långsiktiga effekter som förväntas
Communityn består idag av AI Sweden som tillhandahåller en teknisk plattform för att lagra och dela data samt juridisk kunskap och expertis, samarbeten med flera partnerorganisationer och andra datalabb med RISE i spetsen samt det fortsatta arbetet med öppen data i allmänhet med Lund universitet och andra. Vi har publicerat 4 datamängder som en del av RoDL: Volvos motorvägsdataset, Zenseact-data, Hövding-data och en syntetisk datauppsättning för fotgängardetektering. Datauppsättningarna finns tillgängliga under olika öppna licenser.
Upplägg och genomförande
Vi byggde upp RoDL-communityplattformen iterativt. Vi började med projektpartnerdata och byggde en plattform för att dela denna data. Ambitionen var att utöka antalet datamängder och communityn från input utanför projektpartnerna. Men eftersom våra första iterationer tog mycket mer tid än förväntat, speciellt att arbeta med personuppgifter, vilket innebar att vi inte lyckades ta in mer än 1 extern datamängd. Lärdomarna från projektet är dock att vi inte kunde ha lagt upp projektet på något annat sätt.