Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Rheva marknadsföring och vidareutveckling av nytt patenterat sårskydd för djur främst häst

Diarienummer
Koordinator A Rheva AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid juni 2020 - maj 2021
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups
Ansökningsomgång Innovativa Startups steg 1 våren 2020

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet att visa att produkten fungerar att den är utvecklingsbar och att det finns ett behov på marknaden. Vi har ökat omsättningen i år mot 2020. Produkten kan tillverkas i en miljövänlig plast med likartade egenskaper. Vilken plast har inte beslutats då det råder oklarheter om vad som bör användas då det saknas tydliga standarder på området. Vi kan anpassa "sårläkningskammaren" så att vi kan göra såret möjligt för inspektion/rengöring utan att byta sårskyddet och att ha varianter med olika luftning/andning för att optimera miljön .

Långsiktiga effekter som förväntas

Vi har visat att lite marknadsföring mångdubblar omsättningen . Vi får utan (minimal) uppsökande verksamhet förfrågningar från andra länder Holland Indien och UK. Produkten kan tillverkas säljas med marginal speciellt vid en ökad i volym . Den kan vidareutvecklas till generation 2 som kan bli mer miljövänlig och mer användbar inspektion och sårkammare. Vi har bara börjat det finns ca 360 tusen hästar i Sverige och 58 millioner i världen - det flesta skadar sig ca 1 ggr per år - det finns ingen lika bra produkt på marknaden- marknaden är enorm.

Upplägg och genomförande

Pga pandemin så kunde vi inte genomföra några mässor få direkta kundbesök. Vi har fokuserat på tfn och mail kontakter. Under projektet uppmärksammades vi av flera tidningar och av Almi skapa priset unga talanger och kommit till final i Buisness Challange. Detta har gjort att vi nått marknaden väldigt bra även internationellt. Vi arbetar med offerter till företag i Holland, UK och Indien. Miljövänlig plast och gen. 2 har utretts genom studier och kontakt med tillverkare vi behöver veta mer hur marknaden reagerar på vad är miljöplast då det inte är ett enhetligt standardiserat begrepp.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 juli 2021

Diarienummer 2020-01577