Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

RE-PAIR Storskaligt återbruk av smidda och gjutna stålkomponenter genom ny AM-reparation

Diarienummer
Koordinator SWERIM AB
Bidrag från Vinnova 6 000 000 kronor
Projektets löptid oktober 2023 - oktober 2026
Status Pågående
Utlysning Cirkulär och biobaserad ekonomi
Ansökningsomgång Ökad resurseffektivitet, industrins bidrag till en cirkulär ekonomi

Syfte och mål

Projektet ska utveckla ny teknologi, affärsmodell och värdekedja så att stora stålkomponenter från energisektorn kan repareras och återbrukas istället för skrotas. Projektet RE-PAIR ska utforska och utveckla reparation och återbruk av smidda och gjutna rotationssymmetriska produkter för vattenkraft och olja-och gasindustrin i ett systemperspektiv. Energisektorn är det första applikationsområdet som utprövas med SAAM och tekniken ska kunna skalas upp och spridas genom uppstart av Återbrukscenter.

Förväntade effekter och resultat

Istället för att skrota och återsmälta stora komponeneter i stål från energisektorn är målet att främja reparation och återbruka. RE-PAIR ska skapa möjligheter för detta genom att utveckla en cirkulär teknik och -ekonomi. Förväntade resultat och effekter är således att, genom teknisk utveckling och utveckling av affärsmodeller, lägga grunden för uppbyggnad av flertalet framtida Återbrukscenter nationellt och internationellt, som en del i spridning av systemlösningen.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet kommer att inledas med att välja demonstratorer från energisektorn som skall repareras. Därefter kommer process och materialkunniga parterna Högskolan Väst, Swerim, ESAB och SAAM AB tillsammans arbeta fram tekniska strategier för reparation, verifiering av materialegenskaperna, samt provning av demonstrator i relevant miljö (alla parter kommer delta och stötta arbetet). Parallellt med detta kommer projektet tillsammans med stöd från konsult att arbeta fram en gångbar och skalbar affärsmodell för denna typ av reparation.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 november 2023

Diarienummer 2023-02484