Privacy Preserving Analytics, from a POC to an MVP
Diarienummer | |
Koordinator | DPella AB |
Bidrag från Vinnova | 827 596 kronor |
Projektets löptid | juni 2022 - december 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 2 våren 2022 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftar till att utveckla funktioner i produkten och göra vår lösning tillämplig för nya kunder från liknande marknadssegment som det företag vi arbetar med (ett stort svenskt telekommunikationsföretag). De uppgifter som ska utvecklas i Innovative Startup 2 är utformade för att underlätta övergången av vårt POC med telekomjätten till en MVP. Vi har framgångsrikt arbetat med alla projektuppgifter, vilket placerar DPella i en bättre position för att förvärva fler kunder. Projektets resultat kommer att hjälpa till att enkelt demonstrera vår teknik till potentiella kunder.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten av de olika uppgifterna har avancerat tekniken i företaget i flera riktningar. Det har ökat och förbättrat vår kodbas. Vi kan nu snabbt programmera generering av datauppsättningar (uppgift 1) och anpassa analyser (uppgift 3) samtidigt som vi är säkra på att vår lösning tillämpas korrekt (uppgift 2). Vi har också kommer fram till ett lämpligt sätt för att distribuera vår programvara till våra kunder (uppgift 4). Allt detta gör det lättare att demonstrera vår teknik och få kunder.
Upplägg och genomförande
Uppgift 1: Skapa ett programmeringsspråk för att generera syntetiska (falska) data. Det är oftast inte ett alternativ för potentiella kunder att skicka data till DPella för att testa vår teknik. Uppgift 2: Se till att Differential Privacy tillämpas korrekt genom design via programmeringsspråkstekniker. Uppgift 3: Erbjuda en hög grad av kundanpassning på histogram (en grundläggande analys). Uppgift 4: Använda DPellas programvara på kundens infrastruktur och garantera att deras data inte läcker ut.