Nya innovativa flöden för "last mile" transporter
Diarienummer | |
Koordinator | Inside the box AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2020 - oktober 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet var att skapa minst två nya innovativa last-mile-flöden för leverans och retur. Resultatet har blivit att vi tillsammans med en av världens största logistikbolag utvärderat omdirigering av ombudspaket. För returer har vi implementerat flöden för upphämtning av returer, där kunden fått alternativ till att gå till ombudet för att skicka tillbaka returer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Slutsatsen av omdirigering av ombudspaket är att det är mycket efterfrågat av användarna, ger en effektivare distribution och färre människor tar bilen fram och tillbaka för att hämta paket. Projektet har varit mycket lyckat och uppskalning av detta förväntas framåt. För returer har vi sett att upphämtningen blir en ganska enkel distribution som kan skötas när som helst, i befintliga energisnåla flöden. På detta sätt kan även returerna bli miljövänligare än idag.
Upplägg och genomförande
Hitta partners för att omdirigera paket - projektet har fungerat bra och att hålla detta till ett geografiskt avgränsat området (ett postnummer) har också gjort att det har varit enkelt att följa både användarnas och förarnas upplevelse av distribution och mottagning. Att tekniskt integrera processen enkelt men skalbart är en svår fråga som kräver nära dialog och samarbete från alla parter. När utvecklingen sker internt (som i returflödet) är denna fråga mindre komplex, men kräver en hel del tankekraft även där.