NoBias 2.0 Design av modell och tjänst för inkluderande kommunikation
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet |
Bidrag från Vinnova | 2 606 974 kronor |
Projektets löptid | januari 2023 - december 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Avancerad digitalisering - Möjliggörande tekniker |
Ansökningsomgång | Avancerad och innovativ digitalisering 2022 |
Syfte och mål
Projektets mål är att utveckla en digital tjänst för inkluderande kommunikation i text och bild med stöd av AI. Det finns behov av kunskap om normer och bias i kommunikation och syftet är att öka kunskapsnivån om detsamma i näringsliv och organisationer. Målet är att utveckla en tjänst/ett verktyg för inkluderande kommunikation, i form av en skalbar tjänst/modul som kan implementeras i andra plattformar/system och för olika kontexter. Mål är även att analysera för flera bias, enkelhet och relevant granskning i realtid, samt robusthet, trovärdighet och tillit till tjänsten.
Förväntade effekter och resultat
Kunskap om: inkluderande kommunikation; om etisk digitalisering med utgångspunkt i text- och bildbruk, teknikbruk; om UX/användarvänlighet/digital tillgänglighet för fler, användarupplevelse som bidrar till ökad förståelse av normer och bias; om teknologierna i alla steg från datainsamling till modellspridning, input speglar output och speglar samhället i stort, kunskap om hur normer och bias påverkar digitalisering; om insamling, bearbetning och implementering av dataset med utgångspunkt i normer och bias
Planerat upplägg och genomförande
Projektets upplägg är tvärdisciplinärt och praktikbaserat för att skapa ny kunskap och förståelse inom området inkluderande digital kommunikation. Genomförandet sker i fyra arbetspaket, Learn, Ideate, Build och Launch, med genomförande i design sprints, ett nytt sätt att genomföra utvecklingsprojekt på kortare tid och säkrare resultat genom samskapande, användartester och valideringar.