Narratory- Utveckla en kommersiell model för verktyget som demokratiserar social AI
Diarienummer | |
Koordinator | Preparty AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2020 - november 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med projektet var att hitta en "product market fit" genom att utvärdera och implementera en kommersiell modell för Narratory. Vi insåg under projektet att vår produkt behövde justeras för att kunna nå ut mot en bredare massa. Med dessa justeringar gjorda itererade vi fram till en kommersiell modell som gick hem hos både befintliga och potentiella, nya kunder. Vi identifierade kanaler, byggde referensecase och är nu redo för en nylansering av tjänsten.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet resulterade i en ny "no-code" produkt och ett nytt kommerciellt erbjudande. Vår initiala positionering var bra men flera viktiga justeringar i onboarding och funnel kunde göras genom projektet. De förväntade effekterna av projektet är att produkten efter nylansering tas emot väl och att företaget därigenom är redo att ta in externt kapital genom en "seed-runda".
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes i tre steg: 1) användaranskaffning, kanaler och onboarding där vi lärde oss mer om kundbehov vilket gav grund för att göra justeringar på produkten. Framtagande av referensecase med befintliga kunder 2) framtagande och itererande av kommersiell modell 3) Wrap-up och förberedelse för lansering och kapitalanskaffning. Mindre tid lades på steg 3 än vad som planerats då större förändringar var tvungna att göras på produkten för att möte kundbehoven.