Nära och fjärran i tid och rum - Digital lärande för en likvärdig skola
Diarienummer | |
Koordinator | IFOUS AB |
Bidrag från Vinnova | 400 000 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 1 initiering |
Ansökningsomgång | Utmaningsdriven innovation steg 1 initiering - 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Brist på lärare är en av skolans stora utmaningar. Digitalisering innebär i sig inte en lösning men fjärr- och distansundervisning kan bidra till att underlätta situationen. Kunskapen om sådan undervisning är begränsad och det råder brist på forskning. Projektet syftar därför till att bidra till forskningsbaserad metodutveckling inom området. Mål i steg 1 var att genomföra en kartläggning för att få en bild av vilka områden som är i störst behov av utveckling. Denna kartläggning är genomförd och ligger till grund för problemformulering och avgränsning av de kommande FoU-insatserna.
Långsiktiga effekter som förväntas
Syftet med projektet är att utveckla och skapa ökad kunskap om fjärr- och distansundervisningen så att den kan fungera som ett komplement till närundervisning, när så behövs och med respekt för skolans hela uppdrag och elevers rätt till stöd och stimulans. I steg 1 var målet att kartlägga nuläge, behov och förutsättningar hos skolor och skolhuvudmän som redan idag bedriver fjärr- och/eller distansundervisning. Detta har gjorts genom enkäter, intervjuer, verksamhetsbesök. Resultaten har bearbetats vid seminarier för lärare och rektorer samt vid arbetsmöten i projektgruppen.
Upplägg och genomförande
Projektet har involverat alla nivåer i projektparternas organisationer; lärare, skolledare och ansvariga på förvaltningsnivå som tillsammans med forskare deltagit i genomförande och bearbetning av resultaten. Detta är en viktig förutsättning för långsiktigt hållbara resultat. En viktig förutsättning är också att det ges utrymme för kollegialt erfarenhetsutbyte inom och mellan verksamheter. En svårighet har dock varit att säkra tid för utvecklingsarbetet. Detta gäller framförallt för lärarna.