Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Nära och fjärran i tid och rum - Digital lärande för en likvärdig skola

Diarienummer
Koordinator IFOUS AB
Bidrag från Vinnova 400 000 kronor
Projektets löptid april 2019 - december 2019
Status Avslutat
Utlysning Utmaningsdriven innovation – steg 1 initiering
Ansökningsomgång Utmaningsdriven innovation steg 1 initiering - 2019

Viktiga resultat som projektet gav

Brist på lärare är en av skolans stora utmaningar. Digitalisering innebär i sig inte en lösning men fjärr- och distansundervisning kan bidra till att underlätta situationen. Kunskapen om sådan undervisning är begränsad och det råder brist på forskning. Projektet syftar därför till att bidra till forskningsbaserad metodutveckling inom området. Mål i steg 1 var att genomföra en kartläggning för att få en bild av vilka områden som är i störst behov av utveckling. Denna kartläggning är genomförd och ligger till grund för problemformulering och avgränsning av de kommande FoU-insatserna.

Långsiktiga effekter som förväntas

Syftet med projektet är att utveckla och skapa ökad kunskap om fjärr- och distansundervisningen så att den kan fungera som ett komplement till närundervisning, när så behövs och med respekt för skolans hela uppdrag och elevers rätt till stöd och stimulans. I steg 1 var målet att kartlägga nuläge, behov och förutsättningar hos skolor och skolhuvudmän som redan idag bedriver fjärr- och/eller distansundervisning. Detta har gjorts genom enkäter, intervjuer, verksamhetsbesök. Resultaten har bearbetats vid seminarier för lärare och rektorer samt vid arbetsmöten i projektgruppen.

Upplägg och genomförande

Projektet har involverat alla nivåer i projektparternas organisationer; lärare, skolledare och ansvariga på förvaltningsnivå som tillsammans med forskare deltagit i genomförande och bearbetning av resultaten. Detta är en viktig förutsättning för långsiktigt hållbara resultat. En viktig förutsättning är också att det ges utrymme för kollegialt erfarenhetsutbyte inom och mellan verksamheter. En svårighet har dock varit att säkra tid för utvecklingsarbetet. Detta gäller framförallt för lärarna.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 13 mars 2020

Diarienummer 2019-01020