Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Multidisciplinär optimering av kompositstrukturer med osäkerhetsformulering

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 4 000 000 kronor
Projektets löptid november 2022 - oktober 2025
Status Pågående
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer
Ansökningsomgång Strategiska innovationsprogrammet LIGHTer - 2022

Syfte och mål

Syftet är att utveckla SO-metoder för design av kompositstrukturer under osäkerhet i materialdata, och att integrera dessa metoder som funktionalitet i en existerade kommersiell CAE-programvara som kan användas för konceptuell design av framtida flygsystem och utvärdering och optimering av befintliga kompositstrukturer för att möta nuvarande operativa krav. Målet är att möjliggöra snabb och kostnadseffektiv design av robusta och tillförlitliga kompositstrukturer med minimal vikt och goda egenskaper med avseende på till exempel aeroelasticitet, vibrationer och buckling

Förväntade effekter och resultat

Projektet avser att ge industriella partners ökad kunskap och nya verktyg som kommer att leda till mer kostnadseffektiva designprocesser och ökad robusthet och tillförlitlighet vid utveckling av kompositstrukturer. Vid projektets slut ska resultaten bidra till att förbättra förmågan att simulera, optimera och utvärdera kompositstrukturer på en flottnivå, och på så vis säkerställa att dimensioneringen av enskilda individer i flygplansflottan är tillräcklig för att minimera risken för att katastrofala brott uppstår.

Planerat upplägg och genomförande

Projektarbetet är uppdelat i 4 arbetspaket som kretsar kring 4 projektmål 1-Metodikutveckling 2-CAE mjukvaruintegration 3-Tester och utvärdering 4-Demostrator validering. Enskilda projektmål fokuserar på olika aspekter av utveckling, validering och industrialisering av CAE-designfunktionaliteten avsedd för storskaliga designapplikationer. Den erhållna kunskapen kommer tillämpas i nya designverktyg, vilket kommer leder till ökad tillförlitlighet och kostnadseffektiva designprocesser och metodik för kompositstrukturer inom den svenska flygindustrin.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 24 november 2022

Diarienummer 2022-02565