Mot inkluderande och tillgängliga automatiserade bussar: verifiering av och lösningar på hinder för användning
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 1 497 061 kronor |
Projektets löptid | april 2025 - mars 2027 |
Status | Pågående |
Utlysning | Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet |
Ansökningsomgång | Människocentrerad mobilitet steg 2 |
Syfte och mål
Projektet syftar till att verifiera och åtgärda tre centrala hinder för användning av automatiserad kollektivtrafik: teknologisk otrygghet, delningsångest och auktoritetsvakuum. Genom att studera verklig användning under piloten ”Autonom buss i Gårda” utvecklas och testas lösningar i samarbete med Västtrafik och andra aktörer. Målet är att bidra till mer inkluderande och tillgänglig autonom kollektivtrafik.
Förväntade effekter och resultat
Projektet förväntas generera konkret kunskap om hur användarbarriärer påverkar olika grupper, samt hur dessa kan hanteras genom riktade lösningar. Resultaten paketeras i en verktygslåda och sprids till forskare och branschaktörer nationellt och internationellt. På längre sikt förväntas projektet bidra till ökad användning och acceptans av autonom kollektivtrafik, särskilt bland utsatta grupper.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet genomförs i tre faser: (1) datainsamling och analys av resenärers attityder och erfarenheter i olika stadier av Gårda-piloten, (2) utveckling, test och förbättring av lösningar genom designworkshops och pilottester, samt (3) paketering och spridning av resultaten via K2 och branschkanaler. Projektet leds av RISE i nära samarbete med Västtrafik, VGR och K2.