Miljöeffekter på ytintegriteten hos återvunna aluminiumlegeringar i elektrifierade tunga fordon
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV AB |
Bidrag från Vinnova | 5 480 000 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - november 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | Cirkularitet - FFI |
Ansökningsomgång | Cirkularitet - FFI - hösten 2024 |
Syfte och mål
Övergripande mål är att bidra till utvecklingen av framtida komponenter med lågt koldioxidavtryck genom avancerad materialforskning att säkerställa materialets ytintegriteten. Genom att använda Sveriges storskaliga forskningsanläggning såsom synkrotronbaserade röntgentekniker, i kombination med elektrokemiska analyser and materiakarakterisering, kommer projektet att tillhandahålla unika materialdata och nya analysmetoder, med syftet att uppnå en grundläggande förståelse för korrosionsinitiering.
Förväntade effekter och resultat
Djup förståelse om effekten av mikrostruktur, kemiska sammansättning, speciellt Cu och Fe, på initiering av mikrogalvanisk korrosion i primära och sekundära Al-legeringar för elektrifiering av tunga fordon. Kartläggning av inverkan av oxidfilmer som bildas på gjuthuden och den bearbetade ytan av återvunna Al-legeringar samt initiering av selektiva korrosion. Kartläggning av kritiska miljöfaktorer, t.ex. pH, Cl- och temperatur, som påverkar korrosionsinitieringen.
Planerat upplägg och genomförande
En doktorand på heltid kommer att arbeta i projektet med följande plan: Litteraturstudie Experiment på Scania, KTH och MAX IV: • Accelererad laboratorie- och fältkorrosionstestning • Elektrokemiska mätningar • Mikroskopisk studie av ytkemin och korrosionsinitiering • Omgivningstryck XPS (APXPS) mätning • In-situ röntgendiffraktion (XRD) och fluorescens (XRF) och hårdröntgenfotoelektronemissionsspektroskopi/mikroskopi Skriva vetenskapliga uppsatser och doktorsavhandling