Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Miljöeffekter på ytintegriteten hos återvunna aluminiumlegeringar i elektrifierade tunga fordon

Diarienummer
Koordinator Scania CV AB
Bidrag från Vinnova 5 480 000 kronor
Projektets löptid november 2024 - november 2028
Status Pågående
Utlysning Cirkularitet - FFI
Ansökningsomgång Cirkularitet - FFI - hösten 2024

Syfte och mål

Övergripande mål är att bidra till utvecklingen av framtida komponenter med lågt koldioxidavtryck genom avancerad materialforskning att säkerställa materialets ytintegriteten. Genom att använda Sveriges storskaliga forskningsanläggning såsom synkrotronbaserade röntgentekniker, i kombination med elektrokemiska analyser and materiakarakterisering, kommer projektet att tillhandahålla unika materialdata och nya analysmetoder, med syftet att uppnå en grundläggande förståelse för korrosionsinitiering.

Förväntade effekter och resultat

Djup förståelse om effekten av mikrostruktur, kemiska sammansättning, speciellt Cu och Fe, på initiering av mikrogalvanisk korrosion i primära och sekundära Al-legeringar för elektrifiering av tunga fordon. Kartläggning av inverkan av oxidfilmer som bildas på gjuthuden och den bearbetade ytan av återvunna Al-legeringar samt initiering av selektiva korrosion. Kartläggning av kritiska miljöfaktorer, t.ex. pH, Cl- och temperatur, som påverkar korrosionsinitieringen.

Planerat upplägg och genomförande

En doktorand på heltid kommer att arbeta i projektet med följande plan: Litteraturstudie Experiment på Scania, KTH och MAX IV: • Accelererad laboratorie- och fältkorrosionstestning • Elektrokemiska mätningar • Mikroskopisk studie av ytkemin och korrosionsinitiering • Omgivningstryck XPS (APXPS) mätning • In-situ röntgendiffraktion (XRD) och fluorescens (XRF) och hårdröntgenfotoelektronemissionsspektroskopi/mikroskopi Skriva vetenskapliga uppsatser och doktorsavhandling

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 25 november 2024

Diarienummer 2024-03649