Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

MoMa – Mobilitetsmallen

Diarienummer
Koordinator Tyréns Sverige AB
Bidrag från Vinnova 249 827 kronor
Projektets löptid oktober 2021 - mars 2022
Status Avslutat
Utlysning Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet
Ansökningsomgång Förändrade resvanor - hållbar mobilitet - Undersök, utveckla och testa beteendeförändrande lösningar som bidrar till klimatneutrala och hälsosamma resvanor

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet var att utveckla en generaliserbar metod för att utvärdera effekten av mobilitetsåtgärder vid nyproduktion av bostäder. Målet var att tydliggöra vilka mobilitetsåtgärder som effektivt skapar en beteendeförändring från bil till ett mer hållbart resande. Utifrån metoden som togs fram och testades kan vi dra slutsatser om vilka faktorer som har störst påverkan på bilinnehavet. För att kunna ange effekter i faktiska siffror krävs en vidareutveckling av metoden, där bland annat fler studerade områden ingår.

Långsiktiga effekter som förväntas

Mobilitetsåtgärdernas effekter på bilägande kan skönjas, dock är det alltför tidigt i metodutvecklingen för att kunna säkerställa en effekt i faktiska siffror. En orsak är att ålder och inkomst har starkt samband med bilägandet, och de studerade områdena skiljer sig avseende båda dessa variabler. Studien visar att parkeringsefterfrågan i Västra hamnen var cirka 25 % lägre i fastigheter med mobilitetsåtgärder jämfört med fastigheter utan åtgärder, och i Limhamn var parkeringsefterfrågan cirkaa 35 % lägre.

Upplägg och genomförande

Studien omfattar fastigheter i tre områden i Malmö stad och genomfördes som en kombinerad kvantitativ och kvalitativ studie. Fastigheterna valdes bland annat utifrån att kunna kontrollera för läge samt att jämföra fastigheter med och utan mobilitetsåtgärder. I den kvantitativa delen samlades data in om bilägande, parkeringsmöjligheter och mobilitetsåtgärder. I den kvalitativa delen insamlades och analyserades information om de boendes resvanor, attityder till olika färdmedel samt användning av eventuella mobilitetsåtgärder.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 13 maj 2022

Diarienummer 2021-03131