Lättviktslösningar för ökad hållbarhet inom flygplatsinfrastruktur II, LINOP II
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | november 2022 - oktober 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer |
Ansökningsomgång | Strategiska innovationsprogrammet LIGHTer - 2022 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet uppnådde i stort sett de planerade resultaten. En hybridmateriallösning som är minst 20% lättare har demonstrerats, ett golv för en dockningsmodul som väger 29 kg dvs 73% lägre än originalgolvet. Golvet består av ett sandwichlaminat av basaltfiber och har en infräst golvvärmeslinga. Golvet hann golvet dock inte monteras för tester i verklig miljö. Kostnaden är svår att beräkna då minskad totalvikt för hela modulen och ger lägre transportkostnader och energiförbrukning vid drift.
Långsiktiga effekter som förväntas
Efter ytterligare tester av demonstratorgolvet i en verklig dockningsmodul och uppbyggnad av en hel modul kan en industrialiseringsplan tas fram. Diskussioner har förts om framtida projekt, och industriparten undersöker hur de kan gå vidare med resultaten. För med projektresultat som leder till en lättare, miljövänligare och kanske billigare produkt finns i längden stora tillväxtmöjligheter och ökad konkurrenskraft. Och då även för liknande produkter till hamnar och färjeterminaler.
Upplägg och genomförande
Projektets utfördes i flera arbetspaket med bra innehåll och det hölls regelbundna Teams-möten och en workshop. Till följd av att en industripart blev uppköpt kom projektet igång lite senare, men löpte därefter på bra fram till att demonstratorn skulle tillverkas. Materialet, som vi tidigare i projektet väldigt smidigt fått några meter av som prov, tog väldigt lång tid att få. Detta ledde till ett par förlängningar av projektet. Samarbetet fungerade mycket bra och även kontakten med Vinnova.