Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Kvasi-distribuerade trycksensorer med integration i kompositstrukturer

Diarienummer
Koordinator Saab AB
Bidrag från Vinnova 2 450 000 kronor
Projektets löptid december 2021 - augusti 2025
Status Pågående
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer
Ansökningsomgång Strategiska innovationsprogrammet LIGHTer 2021

Syfte och mål

Syftet med projektet är att utveckla kvasi-distribuerade trycksensorer inbyggda i kompositstrukturer. Både Fibre Brag Grating optiska fibrer och kolnanorör inbäddade i kompositens matris kommer att användas som sensorer. Tryckmätning över vingyta, hälsoövervakning och kontroll av motorfunktioner adresseras i det här projektet. Vingskalssensorerna kan också ha en bredare industriell användning till segel och applikationer inom energisektorn. Projektets mål är att mäta tryck i storleksordningen 10 till 200 kPa.

Förväntade effekter och resultat

Projektet förväntas demonstrera kvasi-distribuerade trycksensorer inbyggda i en enklare kompositdetalj. Förväntade effekter: - Minst 20% viktsbesparing genom att både struktur och system funktionalitet kan byggas som en lastbärande komponent. - Förbättrad strukturell prestanda genom mixade materiallösningar och innovativa funktioner som möjliggör ytterligarestrukturoptimering, vilket leder till ytterligare viktsbesparingar och minskad energianvändning. - 20% effektivare utvecklingsmetoder genom mer effektiva mätmetoder under produktutvecklingscykeln.

Planerat upplägg och genomförande

I projektet kommer, två konkurrerande och eller kompletterande, inbyggda och kvasi-distribuerade tryckavkännande system att adresseras med användning inom: kontinuerlig tryckmätning i kompositvingskal och hälsoövervakning och kontroll av motorfunktion. Både Fibre Brag Grating optiska fibrer och kolnanorör kommer att användas som sensormaterial. De två inbyggda och kvasi-distribuerade trycksensorsystemen kommer att studeras individuellt så väl som i kombination för att möjliggöra separation av inverkan från temperatur, töjning och tryck.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 juni 2025

Diarienummer 2021-04042