Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Kvantifiering av barriäreffekter av transportinfrastruktur

Diarienummer
Koordinator Ramboll Sweden AB - RAMBÖLL SVERIGE AB
Bidrag från Vinnova 1 840 000 kronor
Projektets löptid maj 2019 - augusti 2022
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden
Ansökningsomgång Lösningar för en hållbar transportinfrastruktur

Syfte och mål

Mål med projektet var att ta fram en GIS-baserad metod för kvantifiering av transportinfrastrukturens barriäreffekter som kan användas i tidiga skeden av transport- och stadsplaneringsprojekt. Metoden ska göra det möjligt att kvantifiera barriäreffekter i relation till uppfyllelse av de transportpolitiska mål som ligger till grund för Trafikverkets verksamhet. Projektet syftade till att synliggöra de negativa effekterna som barriärer har i samhället.

Resultat och förväntade effekter

Projektet har resulterat i en modell av de styrande faktorer för barriäreffekter, en översikt av barriäreffekter, en katalog av indikatorer för barriäreffekter, en demonstration hur fyra av dessa indikatorer kan användas i praktiken och en beskrivning av processen av bedömningen av barriäreffekter i ett storskaligt infrastrukturprojekt. Med dessa verktyg och insikter kan transportinfrastrukturens barriäreffekter kvantifieras och kan hänsyn tas till dessa effekter i beslutsfattning, vilket kan bidra till att reducering av barriäreffekter kan prioriteras högre.

Upplägg och genomförande

Projektet har bestått av en fallstudie av hur indikatorer kan anpassas till olika sociala gruppers behov, en litteraturstudie av 60 år av barriäreffektsforskning och ett action research-projekt där tjänstepersoner från bl.a. kommunen och Trafikverket som medverkar i ett höghastighetsjärnvägsprojekt har intervjuats om processen av bedömning av barriäreffekter.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 23 september 2022

Diarienummer 2019-01150

Statistik för sidan