Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Kundinvolvering vid prissättning av digitala erbjudanden

Diarienummer
Koordinator Kungliga Tekniska Högskolan - Kungliga Tekniska Högskolan Inst f maskinkonstruktion
Bidrag från Vinnova 176 514 kronor
Projektets löptid november 2021 - februari 2022
Status Avslutat
Utlysning Leda och organisera för digital transformation
Ansökningsomgång Leda och organisera för digital transformation - steg 1

Viktiga resultat som projektet gav

Övergripande målet med projektet är att skapa förutsättningar för ett forskningsprojekt för att testa, analysera, och utveckla metoder för kundinvolvering i prissättning av nya komplexa digitala erbjudanden i en B2B kontext. I Steg 1 var syftet att skapa förutsättning för och förankra steg 2 av forskningsprojektet med behovsägare. I steg 1 har detta genomförts. Två industriföretag har engagerats och ett företag med expertroll inom prissättning är också engagerat. En projektplan har tagits fram och projektet är förankrat hos medverkande företag.

Långsiktiga effekter som förväntas

Steg 2 av forskningsprojektet ”Kundinvolvering vid prissättning av digitala tjänster ” har utvecklats och en ansökan har skickats in. Två företag har identifierats med utmaningar, behov och verksamheter som ger goda möjligheter att lära med och av varandra i forskningsprojektet. Företagens behov har identifierats och erbjudanden som de vill arbeta med har identifierats och forskningsprojekten har förankrats hos behovsägarna. Goda möjligheter har skapats för att utveckla kunskap och företagens praktik inom kundinvolvering av prissättning av digitala tjänster.

Upplägg och genomförande

I projektet har två digitala workshops genomförts med fem medverkande företag (3st W1+ 2st WS2). Utvalda aktörer av KTHs strategiska partners bjöds in. Vid workshops diskuterades företagens behov inom kundinvolvering vid prissättning av digitala tjänster, resultat från tidigare forskningsprojekt presenterades och steg 2 projektets syfte, mål och upplägg diskuterades. Price Gain samt KTH forskare har planerat och genomfört workshops och även haft ytterligare dialog och möten med företag vid behov. Ytterligare litteratur inom området har identifierats

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 30 mars 2022

Diarienummer 2021-03506