Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Körbarhetsanalyser i tågsimulator ger möjlighet att i förväg prova infrastruktur

Diarienummer
Koordinator Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Forskningsavdelning Trafik och trafikant
Bidrag från Vinnova 2 330 000 kronor
Projektets löptid april 2019 - augusti 2022
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden
Ansökningsomgång Lösningar för en hållbar transportinfrastruktur

Syfte och mål

Syftet med projektet var att undersöka hur körbarhetsanalyser kan förbättra hastighetsprojekteringar. Målet var att undvika onödiga hastighetsändringar som försämrar komforten för passagerarna, arbetsmiljön för föraren och energiåtgången, men ändå inte leder till någon tidsvinst.

Resultat och förväntade effekter

Hastighetsfiltrering av de ändringar som ändå inte hinns med har visat sig vara en lämplig metod för att förbättra körbarheten. Trafikverket har varit aktiva i en referensgrupp och har kontinuerligt tagit del av resultaten. Resultet implementeras direkt i deras modeller.

Upplägg och genomförande

Projektet har inneållit en literaturstudie, en framtagning av modell för att förbättra körbarheten och en simulatorstudie för att undersöka effekten av olika körbarhetsfilter. För att genomföra simulatorstudien transporterades en tågsimulator till norra Sverige där förare med ERTMS-vana finns. Studien var balanserad och effekter av hastighetsfiltren analyserades med hjälp av statistiska metoder.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 25 oktober 2022

Diarienummer 2019-01133

Statistik för sidan