Körbarhetsanalyser i tågsimulator ger möjlighet att i förväg prova infrastruktur
Diarienummer | |
Koordinator | Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Forskningsavdelning Trafik och trafikant |
Bidrag från Vinnova | 2 330 000 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - augusti 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | Lösningar för en hållbar transportinfrastruktur |
Syfte och mål
Syftet med projektet var att undersöka hur körbarhetsanalyser kan förbättra hastighetsprojekteringar. Målet var att undvika onödiga hastighetsändringar som försämrar komforten för passagerarna, arbetsmiljön för föraren och energiåtgången, men ändå inte leder till någon tidsvinst.
Resultat och förväntade effekter
Hastighetsfiltrering av de ändringar som ändå inte hinns med har visat sig vara en lämplig metod för att förbättra körbarheten. Trafikverket har varit aktiva i en referensgrupp och har kontinuerligt tagit del av resultaten. Resultet implementeras direkt i deras modeller.
Upplägg och genomförande
Projektet har inneållit en literaturstudie, en framtagning av modell för att förbättra körbarheten och en simulatorstudie för att undersöka effekten av olika körbarhetsfilter. För att genomföra simulatorstudien transporterades en tågsimulator till norra Sverige där förare med ERTMS-vana finns. Studien var balanserad och effekter av hastighetsfiltren analyserades med hjälp av statistiska metoder.