Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Kommersialisering av Validio ABs mjukvara för storskalig datavalidering

Diarienummer
Koordinator Validio AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid juli 2020 - december 2020
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups
Ansökningsomgång Innovativa Startups steg 1 våren 2020

Viktiga resultat som projektet gav

Projektets syfte var att kommersialisera Validios mjukvarulösning för datavalidering i termer av marknadsföring av produkten och intensifiering av kunddialoger med förhoppningen att testa produkten hos kund. Som en del i försäljningsarbetet ingick anpassning av produkten för att bättre tillfredsställa identifierade behov och passa in övrig infrastruktur hos potentiella kunder. Marknadsföring och kunddialoger har gått bra, och vi har kunnat utveckla produkten baserat på feedback i dessa dialoger. Mjukvaran har använts för att validera totalt 21 stora dataset från kund.

Långsiktiga effekter som förväntas

Kommersialiseringsarbetet väntades resultera i 1) att fler potentiella kunder känner till Validio och dess värdeerbjudande, 2) framtagning av material som kan användas i marknadsförings- och säljprocesser, 3) viss anpassning/ utveckling av mjukvaran baserat på feedback från kunddialoger för att ytterligare förbättra “product-market fit” samt 4) testa mjukvaran i skarpt läge med kund. Samtliga punkter har uppfyllts med goda utfall (inklusive ny hemsida, nytt kommunikationsmaterial, en välfylld customer pipeline och validering av 21 stora dataset från kund med mjukvaran).

Upplägg och genomförande

Validio skapade en lista på potentiella kunder att kontakta under projektperioden för att marknadsföra och sälja produkten. Som stöd utvecklades en hemsida och marknadsförings- och säljmaterial togs fram. Vidare anpassades mjukvaran baserat på kundfeedback, för att öka dess product-market fit. Mot bakgrund av utfallet konstaterar vi att upplägget och genomförandet varit ändamålsenligt. Trots att många potentiella kunders beslutsfattandeprocesser saktade ner pga Covid, upprätthölls dialogerna och intresset och mjukvaran har används för att validera 21 dataset från kund.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 5 februari 2021

Diarienummer 2020-01586