Kollektivtrafikanpassad bebyggelse, mobilitetshubbar and Delade Autonoma Fordom (DAF)
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - KTH Skolan för elektroteknik och datavetenskap, CST |
Bidrag från Vinnova | 997 915 kronor |
Projektets löptid | oktober 2023 - september 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Future Mobility |
Ansökningsomgång | Future Mobility - innovationssamarbeten mellan Sverige och USA |
Syfte och mål
Syftet är att öka tillgänglighet samt minska bilberöendet och dekarbonisera svenska och amerikanska förorter med innovationer i "urban design" och kollektivtrafikanpassning av städer samt introduktion av mobilitetshubbar med elektriska Delade Autonoma Fordom (DAF). Projektet ska fokusera på perceptuella kvaliteter av mobilitetshubbar som offentliga platser med flera och flexibla funktioner som förändras under dagen. E mobilitetshubb kan förvandlas till en marknad under dagen och fungera som bilpool med elektriska DAFs på natten när kollektivtrafiken är låg.
Förväntade effekter och resultat
Projektet ska ta fram framtida mobilitetsscenarier och utforska implementeringar av mobilitetshubbar med DAFs genom simulationanalyser av tillgänglighet och klimateffekt av DAFs samt en kritisk studie om inkluderande mobilitetsaspekter och genus- och barnperspektiv. Resultaten ska publiceras som planering handbok om TOD med mobilitetshubbar som syftar att inspirera och hjälpa planeringskonsulter och kommuner att integrera flexibla mobilitetshubbar med DAF och skapa högkvalitativa offentliga platser med delade mobilitetssystem vid kollektivtrafikstationer.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet ska utforska implementeringar av mobilitetshubbar med elektriska Delade Autonoma Fordon (DAF). Först, mobilitetshubbar ska klassifieras med "urban design" metoder. Intermodala transfer från kollektivtrafik till delade mobilitetssystem ska simuleras för att analysera tillgänglighetpotential och klimateffekt av DAFs vid mobilitetshubbar. En kritisk studie om inkluderande mobilitetsaspekter och genus- och barnperspektiv ska genomföras för att implementera DAF som framtida mobilitetssystem. Sist, en handbok om TOD med mobilitetshubbar ska skrivas.