Kollektivtrafikanpassad bebyggelse, mobilitetshubbar and Delade Autonoma Fordom (DAF)
| Diarienummer | |
| Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - KTH Skolan för elektroteknik och datavetenskap, CST |
| Bidrag från Vinnova | 997 915 kronor |
| Projektets löptid | oktober 2023 - september 2025 |
| Status | Pågående |
| Utlysning | Future Mobility |
| Ansökningsomgång | Future Mobility - innovationssamarbeten mellan Sverige och USA |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet simulerade implementering av SAVs och utvecklade en mobilitetshubbtypologi. Den inkluderar det typiska mobhubb där olika mobilitetstjänster som bil- och cykeldelning klustras i offentliga platser. Münchensmodell skapar en offentlig plats med delad mobilitet, ibland utan koppling till kollektivtrafik. Parismodell fokuserar på mikromobilitetsparkering. Svenska modellen omvandlar garageplatser för mobilitetstjänster i ett mobilitetsrum. San Francisco modellen baseras på autonoma taxi.
Långsiktiga effekter som förväntas
Potentialen att implementera SAVs och mobilitetshubbar är hög. Mobhubbarna kan bidra till bättre integration av stationsområde med nya mobilitetstjänster. Det finns många parkeringsanläggningar tillgängliga för uppgradering till mobilitetshubbar. SAVs och robotaxi kommer att ha stor påverkan också om lagstiftningen om autonoma fordon förändras. Robotaxi can ersätta taxi samt kollektivtrafik i glesa område. Det behövs dock mer forskning om robotaxis transporteffektivitet och miljöpåverkan.
Upplägg och genomförande
Projektet utvecklades som det var tänkt. Simulationstudien och konceptualisering av mobhubbtipologin tog lite mer tid än förväntad, men samarbetet fungerade utmärkt. Vi have en svensk och en amerikansk workshop med lokala aktörer som var mycket intresserade av SAVs, robotaxi och TOD.