Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Kognitiv studie av fjärrförare

Diarienummer
Koordinator InnoBrain AB
Bidrag från Vinnova 462 986 kronor
Projektets löptid november 2021 - maj 2022
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI -juni 2021
Slutrapport 2021-02571eng.pdf(pdf, 225 kB) (In English)

Syfte och mål

I detta projekt var syftet att studera genomförbarheten av att använda Brain-Computer Interface-teknologin genom att använda grunden för neurovetenskap och AIs analyskraften för att utvärdera den kognitiva prestandan av fjärrförare. Avsikten är att utforska detta nya tillvägagångssätt och inse möjligheten att ge djupare insikter om relaterade kognitiva egenskaper hos en mänsklig operatör, dvs kognitiv belastning, distraktion, trötthet, vakenhet eller åksjuka.

Resultat och förväntade effekter

Resultatet av denna förstudie kan bidra till att öka säkerheten för autonom mobilitet. Ett nytt tillvägagångssätt undersöktes för att bättre förstå varför incidenter och olyckor inträffar på grund av mänskliga fel och hur man bäst kan designa nya säkerhetssystem och HMI-gränssnitt för att mildra säkerhetskritiska situationer som orsakas av mänskliga fel. Den erhållna kunskapen från denna förstudie kommer att skapa en grund för att se hur ett Neuro-AI-baserat tillvägagångssätt kan användas i samband med semi-autonom och distanskörning och bidra till ökad trafiksäkerhet.

Upplägg och genomförande

Med multidisciplinära partners i detta projekt genomfördes en omfattande litteraturgenomgång i samband med förarens kognitiva prestanda. Följaktligen definierades olika protokoll för att utföra förtester för att utföra en benchmarkanalys i olika körmiljöer. Resultatet gav en bättre förståelse för användbarheten av insikter som erhållits från en Neuroscience-AI-baserad metod jämfört med de från de klassiska metoderna.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 september 2022

Diarienummer 2021-02571

Statistik för sidan